Thursday 22 July 2010

ADIBAH AMIN: SUATU HIKMAH YANG TIDAK TERDUGA?!


Adibah Amin (Kak Adib)di tengah-tengah bekerusi roda di samping rosmah Mansor selepas pengangerahan Gambar petikan The Star 21 Julai 2010.

Mohd Sayuti Omar dalam Blognya Susupan Malam dengan judul "Kesian Adibah Terima Kasih Rosmah" menulis, "SEBAGAI kaum (profesyen - penulis) saya merasa bangga dan ingin mengucap terima kasih kepada Badan Amal Dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) yang menghulurkan bantuan kewangan sebanyak RM50,000 kepada tokoh persuratan bahasa negara, Adibah Amin (foto) yang kini menderita diserang angin ahmar sejak tiga bulan lalu.

Saya tidak pernah berjumpa dengan Adibah dan mengenalinya menerusi penulisan-penulisannya saja. Saya mula membaca novalnya berjudul "Sejora Masih di Kolam" sekitar tahun 70-an. Kalau tidak silap ingatan saya novel itu mencerita kehidupan remaja di alam kampus. Seronok dan menghiburkan.

Kenapa membolehkan saya membaca noval itu kerana membantu seorang sahabat saya yang tidak mempunyai penglihatan (buta), bernama Mat Darus Sulaiman atau nama penanya M Hayat.

Sekembali dari sekolah saya akan ke rumah Mat Darus untuk membaca novel berkenaan. Sesuatu yang mengkagumkan saya, Mat Darus tidak pernah bersekolah - disekolahkan oleh orang tuanya, al maklumlah orang kampung yang serba serbi kurang mengenai maklumat dan kesesaran melihat orang catat sebagai liabiliti yang menyusahkan dan bukan sebagai aset. Saya yakin kalau kawan saya ini diberi kesempatan beliau akan muncul menjadi orang buta berjaya seperti Almarhum, Prof Ismail Salleh.

M Hayat tidak pedulikan itu. Namun minatnya dalam dunia sastera dan penulis sangat tinggi dan berkobar. Dia tidak merasakan kecacatan sebagai penghalang. Ketika itu ada dua orang penulis di kampung saya, Mat Jusoh Mat Taib (M Jusof Taib) dan Ismail Mustafa (Norhisham Mustafa). Kedua mererka terkenal sebagai penulis skrip radio. Malahan skrip mereka disiarkan saling seli dengan skrip Adibah Amin.

Mengenai hasil kegigihan M Hayat tadi beliau akhirnya muncul menjadi penulis skrip drama radio yang tidak asing di Pantai Timur dan turut sama disiarkan oleh Rangkaian Nasional.

Apa yang saya nak cerita di sini ialah mengenai bantuan pihak tertentu kepada kaum penulis. Adibah yang gah, tokoh bahasa, penulis novel, cerpen, sajak dan drama radio, wartawan yang unggul sebagai seorang tokoh tidak sepatutnya mengalami kesusahan kewangan sehingga terpaksa dibantu. Tetapi itulah hakikat dunia penulisan di negara ini. Rata-rata relatif daif dan sangsara.

Musykil di kepala saya, apakah penulis di negara ini tidak boleh hidup dan di akhir kegemilangannya terpaksa menumpang kasih dan belah kasihan pihak lain? Sudah sampai masanya kalau pihak kerajaan memikirkan bagaimana untuk membantu penulis meneruskan kehidupan. Begitu juga persatuan penulis harus memikirkan masa depan - hari tua kaum mereka.

Saya tidak pernah dengan Gapena - Gabungan Penulis Nasional yang kini diketuai oleh Ismail Hussein sudah mencecah separuh abad, turut sama memainkan peranan membantu para penulis yang sangsara dan daif? Kalau Gapena belum berbuat demikian elok memulakan sekarang. Gapena boleh menggunakan kuasa dan kedudukan Ketua Satunya yang mesra kerajaan itu bagi mencari dana untuk tabung bantuan kepada kaum penulis yang sangsara.

Adibah Amin bernasib baik sebab dia penulis dan tokoh terkenal. Dia istimewa. Keperempuannya menimbulkan keinsafan Bakti. Kesangsaraanya telah digunakan oleh Bakti untuk menonjolkan keprihatinan isteri perdana menteri di mana kesan itu akan memberi keuntungan kepada Najib Razak. Tidak mengapa, yang penting ada orang lain mendapat laba dari percaturan itu.

Berbeza dengan seorang penulis, aruah Abdul Halim Mahmood. Rona-rona kehidupannya di hujung usia sungguh menyedihkan. Beliau menghadapi kesempitan untuk hidup bagi mengubati penyakit strok yang dihadapinya. Merata beliau mencari duit dan ada masanya menangih dengan kawan-kawan. Saya sendiri sempat membantunya membawa berubat di Melaka. Paling menyedihkan beliau terpaksa menjual maruahnya menerusi sebuah karya demi untuk hidup.

Kes Halim adalah kes terpencil yang menjadi simbol kepada dunia penulis negara ini. Banyak kes-kes melibatkan kesangsaraan penulis kerana ketiadaan wang dan mana-mana badan yang turun membantu. Adalah diharap, Bakti tidak akan memberi bantuan secara bertompok dan ikut sama menghulurkan bakti mereka kepada mana-mana penulis yang sangsara. Biarlah.... apa orang politik hendak tunding kepada Bakti yang penting penulis akan mendapat sedikit nikmat dari sejuta nikmat yang melimpah dalam Bakti.

Terima kasih Rosmah semoga keprihatinan dan eksploitasi keadaan sebegitu demi kepentingan politik suaminya juga akan turut diambil oleh pihak pembangkang. Parti politik seharus berlumba-lumba untuk membantu rakyat dan bukannya berlumba-lumba untuk mempergunakan dan memperalatkan rakyat demi kepentingan mereka. [wm.kl. 8:00 pm 21/07/10] Dipetik dari bloger Mohd Sayuti Omar daripada "susupan Malam" 20 Julai 2010.

Komen:
Kak Adib, Dalam usia yang menjangkau senja saya turut bersimpati dengan keadaan derita yang dialami Kak Adib. Walaupun kelihatan dari gambar yang disiarkan akhbar harian baru-baru ini Kak Adib telah banyak berubah tapi saya rasa Kak Adib masih tetap bersemangat dalam apa sahaja usaha yang dilakukan.

Masih belum dapat saya lupakan bagaimana satu petang pada tahun 1985 di pejabat Era, majalah berita mingguan yang bakal terbit, Kami sedang mengadakan mesyuarat Lembaga Pengarah. Oleh kerana beberapa sebab saya tidak dapat bersama Kak Adib dan anggota yang lain untuk terus bersama menerbitkan majalah itu. Allahyarham Maarof Saad yang kemudian dilantik editor majalah berkenaan bersama Pengarah Urusan Dato' Baha Zain, Kak Aib, Dato' Dr. Siti Zahrah Sulaiman meneruskan penerbitan.

Seperti yang saya rakamkan dalam buku saya "Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan" (!998) terbitan Penerbit Fajar Bakti, "Amat disayangkan saya gagal untuk bersama-sama Kak Adib untuk mengendalikan majalah berita mingguan Era pada tahun 1985 itu. Saya dapat bayangkan betapa saya akan dapat belajar banyak daripadanya tentang cara menulis yang baik lagi menghiburkan. Apapun jua suara manja Kak Adb tetap tidak dapat dilupakan apatah lagi pasangan idealnya adalah salah seorang juruhebah pujaan yang kita kenal, iaitu Mutadza Za'ba, sementara Kak Adib anak kepada Ibu Zain.Kedua-dua tokoh nasional ini adalah pejuang bahasa yang tiada tolok bandingnya di bumi Melayu ini."

Tidak juga dapat dilupakan bagaimana Fajar Bakti meminta Kak Adib menterjemahkan sebuah buku karangan Daisaku Ikeda berjudul "Letters of Four Seasons" dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu. Editor Fajar Bakti yang mengendalikan projek itu, Mohamad Bahadun telah saya minta untuk mempastikan yang penerbitan buku versi bahasa Melayu ini mengikut jadual. Oleh kerana hasil terjemahannya cukup baik dan amat memuaskan Mohamad dalam komennya kepada saya berkata, " Kalaulah kita dapat penterjemah yang begitu serius tentang kerjanya , kita editor tak perlu kerja keras menyiapkan penerbitannya."

Pertama kali saya tersua dengan Kak Adib ialah ketika beliau melintas di depan saya untuk menemui A. Samad Said, yang ketika itu adalah ketua saya di Bahagian subbing Berita Harian pada tahun 1970. Terpegun juga saya sebentar melihat Kak Adib kerana saya tidak menduga berjalan seorang yang amat saya minati suaranya melalui siri Sandiwara Radio dalam tahun-tahun 1950'an.

Semoga Kak Adib akan kembali sihat walafiat dan mampu membiasakan diri dengan situasi dan keadaannya sekarang. Dan apa yang disarankan Sayuti kepada GAPENA supaya berbuat sesuatu bagi penulis dalam keadaan seperti Kak Adib sepatutnya disarankan juga kepada Kerajaan dan badan-badan swasta yang lain. Dan tidak terkecuali organisasi tempat Kak Adib bekerja satu ketika dahulu. Satu himah yang tidak Terduga!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).