Wednesday, 30 April 2008

GHAFAR BABA DI TEBAT KERING KUALA PILAH

EKSPEDISI KE TEBAT KERING KUALA PILAH 9 SEPTEMBER 06.

Ke Kampung Tebat Kering, Kuala Pilah bersama Norhalim Ibrahim, ahli sejarah dan budaya Negeri Sembilan. Bertolak dari Seremban pukul 10.30 pagi. Yang menjadi pemandu ekspedisi ialah Dato’ Khalid bin Bonget, bergelar Dato’ Seri Maharaja, Lembaga Suku Mungkal, Luak Ulu Muar. Di perkenalkan di depan Masjid Pekan Kuala Pilah dan darapan sebelum memulakan ekspedisi.

Menurut bekas To’ Empat Jamaluddin Ali yang sama bersekolah dengan Tun Ghafar Baba, dan kini tinggal di Sawah Lebar, Kg. Tebat Kering, Bukit tembusu itu asalnya bernama Kg. Jawa. Dikatakan di situ ramai penduduk dari keturunan Jawa yang bekerja menjual sate dan menarik kereta lembu. Ayah Ghafar, Baba bin Abdullah pindah ke Kg. Jawa ini atas desakan hidup di Melaka mungkin dipanggil abangnya Hitam yang berkahwin dengan Peah di kampung ini. Peah adalah dari suku Biduanda.

Tapak rumah Peah dan Baba di Kg. Jawa yang sekarang dinamakan Tebat Kering (Tobek Koring) dan seluruh kawasan tanah kira-kira 1 pole (boleh bangun dua rumah) telah dijual dua tahun dahulu (2004) kepada orang lain. Tapak rumah itu berjiran pula dengan Cikgu Othman Abu Samah. Tanah ini betul-betul di persimpangan tiga Taman Tebat Kering.

Isteri Jamaluddin bernama Khadijah Yunus. Yunus bapa Khadijah bekas guru pelawat di zaman Tun Ghafar.

Perbualan dengan bekas To’ Empat, Jamaluddin Ali dan isterinya Hajah Khadijah Yunus di rumahnya di Sawah Lebar, Kuala Pilah. Perbualan berlangsung pada pukul 12.30 tangah hari.

Encik Jamaluddin ini sudah kelihatan uzur berusia 84 tahun, sementara Cikgu Othman, jiran sebelah rumah keluarga Tun Ghafar berusia 79 tahun. Menurut Jamaludin, Ghafar kutip bulu golf dan tenis dan kemudian menyerahkannya kepada Mat Saleh di Kelab Ulu Muar, yang terletak kira-kira 1.5 kilometer di tempat padang golf itu. Ghafar dan kawan-kawan akan diberikan kira-kira $1 (duit sekarang). Bola golf itu dikutif di kawasan lekuk antara Sekolah Kebangsaan Kuala Pilah, (sekarang Pejabat PPD Kuala Pilah) hingga membawa ke masjid yang berada sekarang. Sekolah Ghafar terletak di mana Pusat Kesihatan dan Sekolah Kindergaten berada sekarang. Jadi Ghafar akan ke kawasan lekuk padang golf itu dan membawanya ke kelab Ulu Muar yang terpaksa melalui depan sekolahnya dahulu. Dengan duit itu dia pulang ke rumahnya di Tebat Kering, kira-kira 1 kilometer ke selatan (sekarang ini Taman Tebat Kering).

Hajah Khadijah menafikan sekeras-kerasnya Ghafar terlalu miskin sampai kurang makan dan terpaksa pungut bola golf untuk mencari sesuap nasi. Khadijah juga menafikan yang Ghafar jarang pulang ke rumah, tidur rumah kawan-kawan kerana tidak ada siapa yang menjaganya. Menurut Khadijah, semiskin-miskin orang Kuala Pilah tidak ada yang sampai tak makan dan bekerja macam usia Ghafar. Memang betul ayah Ghafar bawa kereta lembu dan bawa teksi, tapi jarang tak makan. Bila ayah Ghafar meninggal, Ghafar adalah di bawah jagaan ibunya dan juga bapak saudaranya Hitam, yang rumahnya berdekatan dengan kawasan lekuk Sek Kebangsaan Kuala Pilah. Khadijah tidak yakin Ghafar akan ditinggalkan begitu sahaja oleh bapa saudaranya. Adat orang Kuala Pilah atau Negeri Sembilan, jarang meninggalkan anak saudaranya tak makan. Ada kemungkinan Ghafar mahu mencari duit sedikit membantu ibunya atau untuk kegunaannya sendiri maka beliau sanggup mengutip bola golf. Buku Titianku, memoir Ghafar Baba tidak pula menceritakan lebih lanjut tentang zaman kecil-kecilnya.

Rumah ibu bapa Ghafar agak besar juga. Walaupun rumahnya tidak ada lagi tetapi Cikgu Othman menunjukkan contoh rumah ibu bapa Ghafar yaang terletak di Jalan Kuala Pilah-Tampin. Rumah itu seperti rumah minang yang bahagian serambinya terbuka. Atap rumbia dan bumbungnya serdikit melengkung. Kawasan tapak rumah dan tanah yang dimiliki ibu Ghafar satu ketika dahulu semak samun. Tanah ini telah dijual kepada orang lain kira-kira dua tahun dahulu.

Kampung Tebat Kering ini bukanlah sebuah kampung yang jauh di hulu, tetapi di tenagah-tengah pekan Kuala Pilah. Berhampiran pula dengan Kelab Ulu Muar dan sebelah utara sedikit berhampiran dengan masjid sekarang kawasan padang golf kelab. Pekan Kuala Pilah itu sendiri berada di tengah-tengah antara Padang Kelab Golf dengan Kelab Ulu Muar. Sekolah Ghafar berada di sebelah kiri Jalan Seremban-Kuala Pilah, berhampiran dengan persimpangan jalan Kuala Pilah-Tampin dan Kuala Pilah-Seremban. Di depan Kelab Golg Ulu Muar ada padang dan di tepi padang berdepan dengan Kelab terdapat Sekolah Tamil. Berhampiran tapak rumah Ibu bapa Ghafar terdapat pula Sekolah Menengah Cina. Tidak diduga sekarang kawasan ini adalah kawasan strategik dan menemnpatkan rumah-rumah kerajaan yang tidak lagi didiami di pekan Kuala Pilah.

UKM, 12 September 2006 pukul 1.01 petang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).