Wednesday, 15 October 2008

MAHU KE MANA KHAZANAH SHAHAROM HUSAIN?


Allahyarham Dr. Shaharom Husain, kiri, dan anak sulung Allahyarham Prof. Dr. Hatta Shaharom, ketika ditemu bual A.F.Yassin di rumah Dr. Hatta, Gombak,Selangor, 18 November 2007.

Khazanah sastera peninggalan Shaharom wajar diselamatkan
Berita Harian Online, 16 Oktober 2008

DUNIA kesusasteraan Melayu kehilangan seorang lagi tokoh besar apabila sasterawan Shaharom Husain yang lahir pada 4 November 1919 di Kampung Peserai, Mukim Tiga, Batu Pahat meninggal dunia pada 2 Oktober, lalu.

Dalam dunia penulisan, beliau turut menggunakan nama Dharmaya, Mashur Malaya, Shabhi, Tokoh Guru dan Tokoh Budaya.

Allahyarham Shaharom menghasilkan beberapa novel yang terbit sebelum dan selepas kemerdekaan. Antara 10 Julai 1511 (1947), Hantu Laut (1948), Korban Sungai Muar (1948), Tun Fatimah (1948), Bermandi Darah di Sungai Johor (1949), Jiwa Melarat (1949), Berpaling ke Akhirat (1950), Kecewa (1950), Keris Laksamana Bentan (1954), Korban Kuala Kubu Karam (1955), Lembing Awang Pulang ke Dayang (1959) dan Bendahara Tepok (1963).



Beliau juga menghasilkan karya drama seperti Tonggak Kerajaan Johor (1957), Tun Seri Lanang (1959), Harimau Johor (1962), Tun Fatimah (1964), Si Bongkok Tanjung Puteri (1965) dan Wak Cantuk (1966).

Ketika hayatnya, Shaharom menerima beberapa anugerah seperti 'Tokoh Guru Berjasa Johor' (1983), 'Tokoh Guru Kebangsaan Malaysia (1984)', 'Tokoh Budaya Johor' (1991) dan 'Ijazah Kehormat Sarjana Persuratan' UKM (1989).

Namun, selepas kematiannya, satu daripada cabaran besar yang perlu ditangani ialah untuk menyelamatkan khazanah sastera tinggalan Shaharom. Di rumah asalnya, 'Gapura Sastera' di Kempas, Johor Bahru, menyimpan koleksi yang amat berharga.

Selama beberapa dekad, sejak 1940-an, beliau membeli dan menyimpan pelbagai jenis akhbar, majalah, jurnal, pelbagai kertas kerja seminar dan simposium serta buku dari dalam dan luar negara. Sebahagian koleksinya, tidak ada di mana-mana arkib atau perpustakaan penting di negara ini.

Khazanah sastera tinggalan beliau amat tinggi nilainya dan wajar diselamatkan melalui kaedah koleksi serta pengawetan terkini. Di negara bercuaca lembap seperti Malaysia, bahan yang tidak disimpan melalui kaedah sesuai mudah reput dan rosak.

Oleh itu, wajarlah usaha menyelamatkan koleksi sastera beliau dilakukan segera. Semakin lambat proses penyelamatan dilakukan, semakin banyak bahan akan rosak. Kerosakan bahan akan merugikan generasi muda atau penyelidik yang berhasrat meneliti isu sastera dan kemasyarakatan dalam sesuatu zaman.

Diharapkan, pihak Arkib Negara, Perpustakaan Negara, Yayasan Warisan Johor dan Dewan Bahasa dan Pustaka, mengadakan perbincangan dengan waris Shaharom demi merangka dan mengambil langkah positif untuk menyelamatkan khazanah sastera tinggalan tokoh sastera dan budaya yang luar biasa ini.

Generasi kini dan akan datang pasti terhutang budi kepada Shaharom yang mempunyai koleksi seni, sastera dan budaya meliputi tempoh lebih tujuh dekad.

DATUK DR ANWAR RIDHWAN,
Dekan Fakulti Penulisan
Akademi Seni Budaya
dan Warisan Kebangsaan (Aswara),
Kuala Lumpur.

komen:
Cadangan Dekan Fakulri Aswara itu patut diberi pertimbangan serius. Jika kita mahu lihat khazanah tokoh budaya, terkenal dengan drama Si Bongkok Tanjung Puteri itu terselamat daripada dimamah zaman.

Sebagai salah seorang peminatnya yang sering menemuinya ketika hayatnya, saya rasa temu bual terakhir dengan beliau di kediamanan anaknya Dr. Hatta Shaharom di Taman Berlian, Gombak pada 18 November 2007 yang lalu merupakan pandangan dan pendapat rasmi terakhir Allahyarham mengenai perkembangan bahasa, sastera dan budaya Melayu.

Semasa ditemu bual Allahyarham menyatakan rasa kesalnya terhadap sikap sesetengah golongan masyarakat yang mula meminggirkan peranan bahasa, sastera dan budaya Melayu. Katanya, "Banyak orang tanya saya tentang bahasa. Saya kata bahasa Melayu sekarang ni nak dikatakan bahasa rasmi tak pulak. Orang hanya mementingkan soal bisnes sahaja. Itu sahaja. Lain tak ada. Bahasa Melayu dah tak begitu penting lagi."

Apabila ditanya bagaimana Allaharham mahu dikenang oleh masyarakat Allahyarham menjawab " Tengok pada keadaan sekarang, dia orang berkehendakkan pengalaman saya. Dan itu yang kerajaan Johor minta dan saya berikan. Dia berkehendakkan pengalaman saya, hidup saya. Dia orang mahu dengar saya berkecimpung di dalam pendidikan, bahasa, budaya, sastera, politik. Bacalah buku saya "Di bawah Hujan Peluru"....

"Saya ada satu buku, saya tak tau siapa yang nak terbitkan buku itu… Sudah siap… Namanya Puteri Gunung Kinabalu. Awak tak ada niat nak terbitkan buku saya? Kalau ada yang menaja saya terbitkanlah. Sekarang saya tunggu orang menaja, kalau ada yang sanggup.Gambar-gambarnya pun dah siap."

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).