Monday, 1 December 2008

SENIMAN SYED ALWI TELAH TIADA!


Ziarah jenazah dengan membaca Surah Yasin sebelum disembahyangkan. (Foto mStar oleh Siti Azura)

Isnin Disember 1, 2008
Syed Alwi meninggal dunia kerana jatuh, bukan disamun
Polis: Kesan lebam disebabkan gigitan serangga


Oleh SITI AZIRA ABD. AZIZ

PETALING JAYA: Polis dan anggota keluarga menolak punca kematian Tokoh Seniman Negara, Datuk Syed Alwi Syed Hassan, yang ditemui mati di kediamannya di Kampung Sungai Serai, Rawang dekat sini malam tadi, adalah disebabkan samun dan serangan.


Allahyarham Syed Alwi, 78, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara pukul 2 petang.


Terdahulu pukul 1.30 tengah hari tadi, jenazah Syed Alwi disembahyangkan di Masjid At-Taqwa, Taman Tun Dr. Ismail.


Kira-kira 150 orang hadir memberi penghormatan terakhir kepada keluarga Allahyarham.


Antara artis yang hadir ialah Sabri Yunos, Rozita Rohaizad, Datuk Ahmad Tarmimi Siregar, Datuk Rahim Razali, Zulhaila Siregar dan Ellie Suriati.


Sementara itu, anak Allahyarham, Norsham Syed Alwi ketika dihubungi mStar Online berkata, arwah ayahnya meninggal dunia disebabkan penyakit vertigo.


BEKAS isteri Allahyarham Syed Alwi, Norhayati Hashim berkongsi duka bersama artis Ellie Suriati di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara, Kuala Lumpur petang tadi.

Dia juga mengesahkan tokoh seniman negara itu, terhantuk sebelum terjatuh di rumahnya kelmarin.


Norsham juga menafikan Syed Alwi disamun.


Pihak polis juga menolak elemen perbuatan khianat kerana bedah siasat menunjukkan kesan lebam kemungkinan disebabkan jatuh.


ANAK Allahyarham Syed Alwi, Norsham menaburkan bunga di pusara bapanya.

Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Selangor, SAC II Hasnan Hassan berkata, Allahyarham Syed Alwi meninggal dunia kerana jatuh dan mengalami kecederaan di bahagian kepala.


DATUK Ahmad Tarmimi Siregar turut hadir bersama isterinya, Zulhaila Siregar memberi penghormatan terakhir kepada keluarga Allahyarham Syed Alwi.

"Kesan lebam dan calar di tubuh mangsa adalah disebabkan gigitan serangga," katanya.


Kata beliau, pihaknya sedang membuat pemeriksaan dan siasatan susulan memandangkan terdapat banyak ubat di rumahnya.


"Badan mangsa tiada kesan diserang pihak tertentu," katanya lagi.


ELLIE Suriati turut hadir di upacara pengkebumian Allahyarham Syed Alwi.

Dalam pada itu, pelakon Datuk Ahmad Tarmimi Siregar berkata, arwah merupakan salah seorang yang mendidiknya selepas Datuk Rahim Razali melibatkan diri Tarmimi dalam dunia pementasan.


"Melalui arwah, saya banyak berlakon teater seperti Alang Retak Seribu, Tok Perak dan banyak lagi.


"Beliau bukan sahaja seorang guru malah rakan sekerja yang unik, suka berterus terang.


PENGARAH Faridah Merican dan Joe Hasham merupakan antara rakan seperjuangan Allahyarham Syed Alwi dalam bidang teater.

"Apa yang saya perasan, perangai beliau sama seperti saya iaitu suka 'cakap lepas' dan tidak hipokrit," ujar Tarmimi yang kali terakhir berjumpa dengan arwah ketika sebulan lalu di Istana Budaya, Kuala Lumpur.


Tambah Tarmimi, arwah seolah-olah yang beliau akan pergi tidak lama lagi apabila menyerahkan skrip Tok Perak yang sudah dicetak kepada Dewan Bahasa dan Pustaka baru-baru ini.


"Beliau ada meminta saya berlakon dalam Tok Perak yang bakal dipentaskan pada hujung tahun ini atau awal tahun depan.


"Jadi, saya agak terkejut dengan pemergiannya. Beliau tak sakit tetapi pernah dimasukkan ke hospital sekejap," kata Tarmimi yang mengetahui berita kematian menerusi SMS Norsham semalam.


Tarmimi masih meluangkan waktu melawati jenazah Syed Alwi walaupun sedang menjalani pengambaran telefilem Tak Sama Tapi Tak Serupa untuk TV3 hari ini.


BERITA TERDAHULU


Tokoh Seniman Syed Alwi ditemui mati, kesan calar


SUNGAI BULOH: Tokoh Seniman Negara, Datuk Syed Alwi Syed Hassan ditemui mati di kediamannya di Kampung Sungai Serai, Kuang, Rawang dekat sini, kira-kira pukul 8.30 malam tadi.


Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Selangor, SAC II Hasnan Hassan berkata, mayat mangsa yang berusia 78 tahun itu dijumpai di bahagian dapur rumah banglo berkenaan oleh anaknya, Norsham, 27, yang baru pulang ke rumah.


"Mangsa dipercayai sudah meninggal dunia lebih kurang 48 jam," katanya kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian.


Hasnan berkata, siasatan awal mendapati ada kesan calar dan lebam di badan mangsa, yang tinggal seorang diri sejak Jumaat.


Katanya tiada kesan pecah masuk di banglo milik Allahyarham tetapi terdapat sebuah meja yang terbalik dengan banyak ubatubatan di sekitarnya.


Bagaimanapun, polis tidak menolak kemungkinan mangsa dibunuh dalam satu kejadian samun selain kemungkinan beliau jatuh lalu meninggal dunia.


"Perlakuan jenayah (dalam kes ini) akan disiasat," katanya.


Mayat Syed Alwi dihantar ke Hospital Sungai Buloh untuk bedah siasat.


Syed Alwi, anak kelahiran Taiping, Perak mendapat pendidikan asas di Sekolah Melayu Pondok Tanjung dan Sekolah Taiping.


Beliau melanjutkan pelajaran ke University of Minnessota, Amerika Syarikat dalam bidang teater dan kewartawanan serta merupakan anak Melayu pertama yang melanjutkan pelajaran ke luar negara dalam bidang berkenaan.


Syed Alwi pernah menerima Hadiah Pelajaran Tabung John D. Rockefeller III untuk mengkaji perkembangan teater dan filem semasa di Amerika antara April dan Jun 1980.


Beliau adalah antara penggiat teater yang melalui dua zaman iaitu zaman penjajahan serta zaman kemerdekaan dan banyak menghasilkan karya yang mantap dan mempunyai impak khususnya dalam memperkatakan isuisu berhubung bangsa Melayu.


Syed Alwi dianggap sebagai tokoh terkemuka yang mengangkat martabat teater tanah air daripada corak purbawara dan bangsawan kepada corak yang lebih bersifat kontemporari.


Antara karyanya yang memenangi pelbagai hadiah ialah drama Alang Retak Seribu (1973), Tok Perak (1974) serta dua drama berbahasa Inggeris "I Remember The Rest House" (1992) dan "Member of The Club" (1994).


Syed Alwi adalah pengasas Kumpulan Teater Seni Malaya (Malayan Art Theater Group) pada tahun 1951, yang kemudian bertukar menjadi Malaysian Art Theater Group.


Beliau pernah mengarah dan berlakon dalam beberapa pementasan teater terkenal antaranya Midsummer Nights (Starveling), Androcles and the Lion (Slave) dan Henry V (Duke of Bedford) sehingga 1953.


Syed Alwi pernah bertugas dengan RTM, TV3 dan NTV7 sebagai pengurus, penerbit, pelakon, penulis dan pengarah selain pernah bertugas dengan Filem Negara, Panggung Negara, Akademi Seni Kebangsaan, Universiti Malaya dan Pejabat Penerangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.


Beliau diisytiharkan sebagai penerima Anugerah Seni Negara pada 19 September 2002, iaitu satu penghargaan dan pengiktirafan tertinggi kerajaan kepada penggiat seni negara. BERNAMA (Dipetik daripada The Star Online, 2 Disember 2008)

Komen:
Pergi sudah seorang lagi teman seni menemui Sang Penciptanya. Seperti baru semalam kami bertemu di kediamannya di petaling Jaya untuk membincangkan penerbitan buku drama hasil ciptaannya. Pada hal ia sudah hampir dua dekad berlalu.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amin!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).