Wednesday, 20 January 2010

TAHNIAH KEPADA MAHAYA YANG TERUS TERAJUI PEN

Pen tetap pilih Mahaya


KEMENANGAN Ketua Satu Persatuan Penulis Negeri Sembilan (Pen), Mahaya Mohd Yassin mempertahankan jawatannya yang dipegang sejak tiga lalu, membuktikan perwakilan masih selesa dengan kewibawaannya serta kepimpinan lama.

Perwakilan menzahirkan hasrat itu apabila lebih 50 ahli persatuan itu sebulat suara melantik kembali Mahaya sebagai peneraju Pen untuk dua penggal 2010-2011 pada Mesyuarat Agung Pen Ke-33 di Dewan D’Ark, Senawang, Negeri Sembilan, Sabtu lalu.

Dr Mahdi Abdul Wahab menang tanpa bertanding untuk kerusi Ketua Dua, Setiausaha I, Datin Sabarriah Shukur, Nisah Haron (Setiausaha II) dan Norhazlin Yahya (Bendahari).

Tujuh ahli jawatankuasa yang dipilih ialah Amiza Khusyri Yusof, Dr Ani Omar, Norhana Bakhary, Noraziah Abdul Aziz, Sharifah Salha Syed Ahmad, Faizal Said dan Zalila Isa manakala; pemeriksa kira-kira, Siti Zaleha Mahadi dan Abdul Amin Mohd Kassim, kekal dengan jawatan itu.

Mahaya ketika berucap selepas pemilihan melahirkan ucapan terima kasih atas kepercayaan yang diberikan semua ahli persatuan terhadap kepimpinan beliau dan berjanji akan cuba mempergiatkan usaha memartabatkan bahasa Melayu secara lebih aktif.

“Kami selaku pimpinan untuk penggal baru, akan cuba menambah baik aktiviti sedia ada dan melaksanakan pelbagai aktiviti membabitkan penulis dan masyarakat yang sudah dirancang mengikut lunas perlembagaan persatuan dan berharap ahli akan bekerjasama dengan kami,” katanya. (Petikan Berita Harian 20 Jan. 2010)

Komen:
Selain Mahaya, ada Nisah Haron dalam kepimpinan Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN) yanG turut terpilih. Nama-nama penulis yang sering menghiasi dada akhbar dan majalah tidak lagi kelihatan. Tidak pasti apakah mereka memberi laluan kepada penulis-penulis muda Negeri Sembilan atau mereka barangkali telah "begitu uzur' untuk meneruskan pentadbiran persatuan.

Biar bagaimanapun, tenaga muda dengan inspirasi baru ini diharap akan melonjakkan lagi PEN pada masa akan datan, khususnya dalam kegiatan menerbitkan lebih banyak karya ahli-ahli PEN. Adalah dirasakan tugas utama persatuan penulis ialah meningkatkan daya kreativiti untuk ahli-ahlinya di samping mempertingkat usaha menerbitkan hasil karya ahli. DI sini letaknya tanggungjawab moral Mahaya sebagai Ketua Satu PEN.

Dalam pada itu turut berdukacita atas pemergian anak seni, pengkaji dan pensyarah filem terkenal, Dr Anuar Nor Arai, akibat serangan jantung di Pusat Perubatan Selangor, di sini, 20 Jan. 2010

Allahyarham berusia 66 tahun menghembuskan nafas terakhir di sisi isterinya, Zaharah Ibrahim serta dua anak perempuan dan menantunya kira-kira jam 5.20 petang.

Jenazahnya dibawa ke kediamannya di Seksyen 19, di sini dan dijangka dikebumikan selepas solat Zuhur di Tanah Perkuburan Seksyen 21, hari ini (21 Jan 2010.)

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas Rohnya. Amin!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).