Tuesday, 12 January 2010

YANG PERGI DAN YANG MASIH BERNAFAS


Allahyarham Saled Daud (kiri) dan Allahyaham Hassan Mohamad Ali sedang bersiaran di pekan kobi Dumai dalam perjalanan pulang dari kunjungan Gapena ke Sumatera Barat. Gambar A.F.Yassin,tahun 1980an.

Inilah resam dunia. Yang pergi ya pergi dan yang datang ya datang. Bercakap tentang yang pergi ini dalam beberapa minggu dan bulan ini berlalu telah pergi beberapa kawan penulis kita yang tidak akan kembali lagi. Terbaru perginya mantan bendahari Gapena, Cikgu Hassan Mohamad Ali yang sebelum ini didahului mantan bendahari yang lagi seorang, Allahyarham Saleh Daud. Kedua-dua tokoh Gapena ini pernah karib dan intim dan bila berjalan sering berdua-duaan.

Beberapa bulan sebelum ini pergi pula penulis Dharmala NS, Norhalim Ibrahim, Rashid Ngah dan the last of the Mohicans Sahmad Malaya. Mereka pergi dengan sumbangan persuratan terpahat di dalam khazanah kesusateraan negara.

Bagaimana dengan yang masih meneruskan usia? Ingin pula saya bertanya khabar kepada penulis-penulis lama yang kelihatannya kurang aktif berkreatif. Bagaimana khabarnya kawan-kawan seperti penyair Shamsuddin Jaafar di Shah Alam yang telah lama menghilang; Kemala yang masih melekat di menara gading, Pak Habib (Syed Hussein Al-Attas) yang dengarnya baru menerbitkan Malaysia without Malays,Ramli Isin di Jiboi, Seremban Sutong Umar RS dan rakan kongsinya Dinsman. Ya, M.Noor Azam yang terkenal dengan buku Perpektifnya apa cerita?

Di pantai timur bagaimana pula khabarnya penulis-penulis kawakan seperti Norhisham Mustaffa di Kota Bahru,Shariff Putera di Kuala terengganu, Ibrahim Omar di Pahang atau Mansor Abullah (yang bersemenda dengan orang Pahang sebelumnya) di Kinrara. Di selatan tanah air, bagaimana pula dengan penyair Zam Ismail di Johor Bahru(agaknya masih mengurus Yayasan Warisan Johor), Juma'anah Abd. Bunga di Lumut, A.Shukor Haron (anak Pontian) , Amida Abd Hamid yang menetap di Kajang, Pak Matlob di Batu Pahat atau Jaafar HS (yang ghaib entah di mana). Dahulu, Tokoh-tokoh ini amat berbisa puisi dan kritikannya. Mereka masih bernafas tetapi "nafas kreatifnya" bagaikan terhenti atau masih nyawa-nyawa ikan.

Malah di utara, di Kedah, mialnya, kita masih membaca nama-nama besar seperti Azizi Haji Abdullah, Kassim Ahmad atau Puzi Hadi. Di Perlis ada pula Nazel Hashim, Rejab F.I, Abdul Ahmad, Fawana dam Rahman Shaari (menetap di Bandar Baru Bangi)?

Terlalu ramai tokoh persuratan yang nampaknya "uzur" dari sudut kreativiti. Hanya baru-baru ini terdengar berita tentang penyair dan tokoh akademik dari Gombak, Siti Zainon Ismail melancarkan enam bukunya serentak oleh Pak Samad Said, khabarnya di Bangsar. Tahniah dan tahniah sekali lagi kerana pelancaran itu mungkin ada kaitannya dengan hari ulangtahun beliau yang ke-60. Siti Zainon atau panggilan manjanya "Izan" tentu tidak akan lupa tentang kegiatan Anak Alam pada tahun 1970an dahulu dan susah deritanya menuntut ilmu di Jojakarta.

Salam buat semua dan buat yang telah pergi hanyalah panjatan doa semoga "allahyarham berada di sisi Allah S.W.T. Amin! Dan yang masih bernafas takkan nak terus "bernafas dalam lumpur" sahaja.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).