Saturday, 7 May 2011

SASTERAWAN NEGARA KEMALA - SELAMAT MEMPERKASA SASTERAWAN!

 
Sasterawan Negara Terpilih, Datuk Dr. Ahmad Kamal Abdullah atau lebih dikenali dengan nama Kamala, seorang penyair, cerpenis, esei dan juga seorang pelukis.
 
Member kamcing. Dato' Dr. Ahmad Kamal Abdullah (Kamala) kini naik status dalam bidang kesusasteraan. Beliau dinobatkan sebagai Sasterawan Negara yang baru setelah Dr. Anawar Rithwan pada tahun lalu. Kamala kini sebagai Sarjana Tamu di Universiti Putra Malaysia (UPM) berada di cloud nine dan sudah pasti beliau menerima tahniah dan ucap selamat daripada kawan-kawan di Malaysia, Indonesia, Singapura, dan Brunei. Malah mungkin di negara-negara yang karyanya pernah diterjemahkan ke bahasa-bahasa negara berkenaan.

Kamala adalah rakan sekerja kami di DBP tahun-tahun 1970an dahulu. Beliau mengendalikan majalah Dewan Sastera bersama penyair Shamsuddin Jaafar di baawah pimpinan Usman Awang. Masih saya ingat tempat duduk beliau yang berdepan dengan Shamsuddin, manakala di sebalahnya Usman yang setiap kali menjeling ke dalam ruang kami. Kami berenam sebilik. Kami bekerja di bilik editorial yang sentiasa sibuk dikunjungi para tamu dan peminat sastera. Yang sering mengunjungi antaranya Yassin Salleh, Dino SS, Zaihasra dan beberapa yang lain, tidak terkecuali Rahman Shaari. Biasanya mereka datang berkunjung dengan tujuan untuk menyerahkan segumpal kertas berisikan sajak dan puisi atau cerpen juga rencana. Harap-harap Kamala dan Shamsuddin akan pertimbangkan untuk siaran di majalah Dewan Sastera yang mereka kendalikan.

Usman nampaknya tidak banyak mengganggu kerja pemilihan puisi, cerpen  atau rencana yang sampai ke meja editorial Dewan Sastera. Usman menyerahkan kepada kebijaksanaan Kamala dan Shamsuddin. Hanya selepas majalah diterbitkan Kamala dan Shamsuddin akan menghadap Usman, buat post-mortem, berbincang dan memberi idea baru untuk memperbaiki kandungan majalah. Dalam pada itu Kamala dan Shamsuddin ditugaskan juga untuk menulis. Itu kata mereka assignment dari Bos Dol Keropok.

Kini Kamala dengan kedudukan barunya telah menyamai status Usman Awang sebagai Sasterawan Negara. Kamala kini duduk sama tinggi dengan Sasterawan-sasteraawan Negara yang lain, seperti Datuk A. Samad Said, Dato' Shahnon Ahmad, Datuk Abdullah Hussein, Dr. Mohammad Haji Salleh atau Datuk Dr. Anwar Rethwan. Cuma tak pasti apakah seorang lagi sasterawan prolifik iaitu Datuk Baharuddin Zainal yang terkenal dengan nama Baha Zain telah menerima anugerah Sasterawan Negara ini atau belum cukup syarat panel anugerah.

Kalau mahu dikira, Baha Zain bukan calang-calang tokoh dalam dunia kesusasteraan. Karyanya berapi dan beliau dianggap seorang pemikir yang dinamik dan tajam penglihatan. Kemudian ada pula Latiff Mohiddin yang khabarnya sudah menetap di Pulau Pinang. Ini satu lagi pemikir yang punya potensi besar dalam bidang senilukis. Kemudian ada pula Suhaimi Haji Muhamad yang dengar khabarnya telah mendekatkan diri ke dunia keagamaan. Belum lagi kita sebut nama besar seperti Azizi Haji Abdullah dan Mohd Affandi Hassan, mahupun Dr. Salleh Yaapar di USM. Kita kenal siapa Dr. Hashim Awang yang telah melahirkan banyak buku dengan pemikirannya yang terlalu teoritis. Juga tokoh yang tak asing lagi, Datuk Dr. Abu Hassan Sham dan Datuk Dr. Mohd. Yusof Hassan. Setidak-tidaknya siapa tak kenal dengan Dr. Ramli Isin, sarjana sastera dari Universitas Gajah Mada, Yogyakarta itu atau Dr. Abd. Rahman Kaeh yang mengkhusus dalam bidang kesusasteraan tradisi.

Sasterawan wanita seperti Fatimah Busu, Dr. Siti Zainon Ismail, Khadijah Hashim dan Zaharah Nawawee berbakat besar dan telah banyak berbakti kepada dunia sastera. Karya-karya mereka dibaca ratusan ribu peminatnya. Namun panel yang memilih calon sasterawan negara belum melihat mereka ini layak diperkasakan sebagai sasterawan negara. Mungkin lain tahun kot, kerana seperti yang pernah kita dengar Timbalan Perdana Menteri, merangkap Menteri Pelajaran mahu pemilihan Sasterawan Negara diadakan setiap tahun. Tidak lagi ada kekesongan seperti yang pernah terjadi satu waktu, ketika mana Malaysia tidak mencalonkan sasterawan negara hampir lima tahun.

Apapun jua selamat buat member kamcing Kamala kerana anugerah yang berprestij ini. Selain watikah penghargaan, Kamala akan menerima sumbangan sejumlah wang tunai dan penerbitan karya 50 ribu naskah beserta kemudahan perubatan  Kelas Satu di hospital kerajaan, sekiranya dimasukkan ke wad. teringat pula akan Allahyarham Kamaruzzaman Kadir penyair dan sarjana yang namanya lebih dikenali dengan Dharamawijaya. Allahyarham tidak sempat meraikan kejayaan teman baiknya Kamala yang pada tahun-tahun yang sama di bilik editorial DBP ketika itu mengendalikan majalah Dewan Pelajar bersama bosnya Saleh Daud. Saleh yang juga telah Allahyarham duduk sebilik dengan Sasteraswan Negara sekarang, Datuk Abdullah Hussein yang mengendalikan majalah Dewan Bahasa.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).