Sunday, 22 May 2011

JASA ZA'BA SEBAGAI BIDAN UMNO TAK PATUT DIPERSENDA..

 
 Za'ba





 ZAABA DIPERSENDA  Begitulah tajuk berita utama di muka hadapan Berita Minggu 15hb Mei 2011 negari nan tuo 15 mei 2011. 

Persoalannya : Apa dah jadi dengan Lembaga Muzium Negeri Sembilan???????
 Apabila saya membaca berita ini, ia tidak memeranjatkan kerana saya telahpun mengetahui perkara ini lebih awal. Saya pernah dimaklumkan oleh saudara saya (anak buah Za'aba) bahawa barang yang ada di Teratak Za'aba bukannya barang milik Za'aba. Saya juga diberitahu bahawa katil yang ada di teratak bukan katil Za'aba tetapi merupakan katil lama yang dibeli di Melaka. Malah badik (bukan kerambit) yang diserahkan kepada muzium juga telah hilang dan keluarga mereka telah berjumpa dengan Pengarah Muzium bagi mendapatkan penjelasan. Jawapan yang diberikan, beliau tidak tahu badik tersebut hilang di mana mungkin hilang ketika pemindahan barang-barang ke teratak dan tiada apa yang boleh dilakukan. Badik ini merupakan warisan keluarga yang diwarisi oleh Za'aba dari bapanya, Ahmad.

Banyak lagi perkara yang berlaku mengenai Za'aba. Diantaranya, ada individu yang mengdigitalkan semua dokumen-dokumen Za'aba yang terdapat di teratak dan menjual semula kepada institusi pengajian tinggi, agensi kerajaan dan perpustakaan seolah-olah ia hak milik persendirian tanpa sebarang kredit untuk muzium. Sungguh pelik bagaimana ini berlaku, sedangkan bahan tersebut merupakan hak milik muzium. Adakah Pengarah Muzium tidak tahu ataupun takut untuk mengambil tindakan?

Isu pemuliharaan warisan ini pernah ditimbulkan dalam tahun 2009 di mana  pada 5hb Jun 2009, akhbar Berita Harian telah menyiarkan surat pembaca mengenai 'Kerajaan Negeri Tidak Pulihara Warisan Negeri'. (Klik di sini). Nagari Nan Tua, 15 Mei 2011.

Komen:
Dalam buku Insan Pejuang, terbitan Yayasan Warisan Johor pada tahun 2000, terdapat tulisan tentang Za'ba. Antara lain penulisnya Dr. Khairul Azmi dan A.F.Yassin mencatatkan, "Za'ba mengundurkan diri (dari UMNO) kerana tugasnya sudah selesai. Beliau tidak minat berpolitik dan dengan demikian setelah satu wadah perjuangan oramh Melayu sudah diterokainya, maka sebaiknya beliau  mengundurkan diri sahaja. Tan Sri A. Samad Idris  berpendapat Za'ba akirnya tercicir dalam arus perjuangan UMNO  kerana keuzurannya. 

Menurut Tan Sri Samad tidak lama setelah kejayaan Kongres Melayu Za'ba diserang penyakit "karang'. Namun, dikatakan sebab utama Za'ba meninggalkan UMNO ialah seperti katanya, 'Saya hanya bidan kepada anak baru lahir, iai tu UMNO.'Beliau akhirnya meneruskan perjuangannya dalam bidang bahasa dan persuratan.


Ucapan Za'ba yang bersemangat ketika Kongres Melayu di Kelab Sultan Sulaiman, antaranya melahirkan rasa amarahnya  terhadap penjajah Inggeris. Antara lain katanya, 'Saya tidak boleh dengarbila dikatakan Raja-raja Melayu akan hilang dan taraf bangsa Melayu dikurangkan. Sebagai anak watan negeri ini saya rasa kita ada hak mendapatkan kuasa lebih. Jika sudah terpaksa , berperang panjanglah kita...'


Nama UMNO dicadangkan oleh Za'ba ketika Kongres Melayu berlangsung. Dato' Onn mencadangkan gabungan pettubuhan Melayu yang dinamakan 'Pertubuhan Melayu Bersatu atau kependekannya UMO. Za'ba kemudian memberikan cadangan  tambahan pula. Beliau mencadangkan agar ditambah perkataan  'kebangsaan' kepada Pertubuhan Melayu Bersatu menjadikannya 'Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu' atau dalam bahasa Inggerisnya 'United Malay National Organization atau UMNO.' Demikianlah Za'ba dan peranannya dalam UMNO. Beliau lebih senang menjadi 'bidan' melahirkan UMNO dan kemudian membesarkan 'bayi' UMNO itu.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).