Sunday, 10 August 2008

A. RAHMAD: DUNIA INI MILIK KITA KAN?

A.Rahmad: Dunia Milik Kita
Catatan A.F.Yassin
Anak Pendang, Kedah, A. Rahmad seorang penulis lahir pada tahun 1951. Dalam pada itu A. Rahmad seorang Pegawai Tadbir Negeri setelah meletak jawatan daripada kumpulan PTD (Pegawai Tadbir Diplomatik. Kurang pasti apakah kerana A. Rahmad mahu berbakti kepada negri kelahirannya atau Ibukota tidak lagi menarim baginya. A. Rahmad pernah satu ketika bertigas sebagai Penolong Pegawai Daerah di Kuala Lumpur dan Penolong Setiausaha Perbendaharaan dengan pejabatnya di Jalan Duta.

Di kalangan kawan-kawan penulis barangkali timbul anggapan bahawa A. Rahmad atau Datuk Abdul Rahman Ahmad mahu menghindari hingar-bingar suasana kota sebesar Kuala Lumpur. Bandar-bandar yang berselerak di Kedah adalah lebih tenang dan membuatnya mampu menghening cipta. Kini A.Rahmad bertugas sebagai Yang Dipertua Majlis Perbandaran Sungai Petani.Lazimnya jawatan Yang Dipertua itu datang bersama jawatan Pegawai Daerah. Bagaimanapun dalam biodata yang mengiringi novel terbarunya “Lutfiah” tidak pula dinyatakan jawatan rangkapnya.

Sesibuknya A. Rahmad dengan rutin pentadbiran tidak pula mengendurkan semangatnya untuk berkarya. Dan ini dibuktikannya melalui novelnya “Lutfiah” yang pelancarannya disempurnakan oleh Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Datuk Abdul Aziz Deraman Juma’at malam, 7 Mac lalu di Rumah Gapena. A. Rahmad mencanangkan (novel pertamanya berjudul “Canang”) bahawa dia masih “alive and kicking” dalam dunia persuratan. Pengurniaan gelaran Datuk oleh Sultan Kedah tahun lalu meletakkan namanya sebaris dengan golongan datuk-datuk sasterawan.

Malam Lutfiah di Rumah GAPENA berlangsung meriah. Lebih 100 orang penulis dan peminat sastera, separuh daripadanya dari Kedah (ASASI) meraikan kejayaan Lutifiah@A.Rahmad, melahirkan karya yang dianggap Aziz Deraman global sifatnya. Dan anggapan Aziz Deraman ini diperkukuh Rahman Shaari (tahniah atas lantikan profesor penuh baru-baru ini) yang memperkenalkannya malam itu. Rahman melihat A. Rahmad “pengarang Malaysia yang paling rajin memungut maklumat dari luar negara.”

Kecenderungan A. Rahmad memungut maklumat yang bukan lokal ini sebagai bahan karyanya adalah identitinya. Begitu kata Rahman. Namun, A. Rahmad tidak pula bercerita kosong tanpa memasukkan “pesan-pesan” seperti yang semestinya apabila mencipta. A. Rahmad obses dengan sumber yang dianggapnya melintasi dunia tanpa sempadan a.k. a asing. Katanya, “Memanglah cukup nikmat menulis karya yang melintasi dunia tanpa sempadan. Fikiran bebas terbang sejauh-jauhnya. Ilmu pengetahuan disebar seluas-luasnya. Catatan geografi, sejarah budaya, falsafah dan peradaban asing menjadi sumbangan yang besar di dalam khazanah ilmu. Penulisan ... dalam arena sarwajagat dunia yang luas memberikan kebebasan yang seluas-luasnya kepada pengarang untuk bergerak dan menggerakkan hala tuju kepengarangannya.”

Lufiah bukan karya pertama A. Rahmad yang mempunyai unsur sarwajagat ini. Dua antologi cerpennya “Sarwajagat” terbitan Dewan Bahasa (1995) dan “Samudera” terbitan Teks tujuh tahun sebelumnya, merupakan pengenalan kepada keghairahan A. Rahmad dengan sumber asingnya itu. Cuma yang pernah pula diakui A. Rahmad karya-karyanya masih miskin dengan “nilai-nilai ketanahairan.”Dan sememangpun amat sukar untuk mengadun nilai-nilai lokal dengan asing dalam satu “kesebatian” yang bernama ciptasastera. Seperti kata A. Rahmad, “Saya amat perit untuk mendapatkan satu titik pertemuan yang harmonis di antara ciri-ciri global dan ciri-ciri lokal yang didukung oleh kedua-dua watak” seperti yang terdapat dalam Lutfiah.

Bagaimanapun, Lutfiah tidak pula memberikan gambaran kemiskinan nilai itu. Menurut Rahman, pengarang Lutifaih “menekankan hal hubungan antara orang Melayu Malaysia dengan orang Melayu Cape Town”. Katanya, “Novel ini kira-kiranya mahu menyuarakan bahawa Cape Town itu dekat sahaja bagi sesiapa yang mahu merasakan kedekatan. Demikianlah antara lain inti pandangan A. Rahmad yang menyokong globalisasi.”

Salah satu watak penting “Lutfiah” ialah Pak Dollah. Ketika menyelami watak ini Rahman teringat akan watak realiti Pak Dollah dalam politik Malaysia. Kata Rahman, “Adalah kebetulan, ketika novel ini dibicarakan, Pak Dollah dalam realiti politik Malaysi , baru sahaja membubarkan Parlimen. Adalah kebetulan, tetapi mungkin juga terfikir di akal bawah sedar A. Rahmad bahawa Pak Dollah dalam Lutfiah ialah Pak Dollah yang sudah beberapa bulan mentadbir Malaysia.”

Rahman menilai Lutfiah sebagai kisah sebuah keluarga, berkisar di sekitar nilai moral dan perjuangan dalam erti pembangunan yang bercirikan Islam dan moral. Watak Lutfiah ada sentral yang menjadi tunggak kepada pengembangan plotnya. A. Rahmad mengadunkan watak penting di pinggir sebuah tasik di daerah Sik, Kedah dengan seorang watak penting di Makasar, Cape Town. Baik Muin, ayah Lutfiah, mahupun Pak Dollah, bapa angkatnya, kedua-duanya melihat Lutfiah sebagai seperti yang dikatakan Rahman “senjata” apabila saling bersemuka. Tidak salah kalau Lutfiah diibaratkan seorang moderator antara protagonis (Pak Dollah) dengan antagonis (Muin). Lutfiah “memperalatkan”Lutfi, anak Hj Sarif dari Cape Town yang Lutfiah temui ketika belajar di London. Maka wajarlah mauduk Rahman di malam pengenalan novel ini “Lutfiah Pembalun Kesombongan.”

Ada kesungguhan dalam daya kreatif A. Rahmad kali ini. Demikian menurut Rahman. Dan sememang pun elemen kesungguhan inilah yang membuatkan Profesor Thana Na Nagara dari universiti luar negeri mengembalikan manuskrip “Lutfiah” dengan senyum lebar setelah dua hari berada dalam tangannya. Tulis A. Rahmad dalam Bab 21, “Aku tidak tahu, apakah senyum lebarnya itu mempunyai apa-apa erti di sebaliknya atau senyum lebar itu hanyalah lahir seada-adanya sebagai kebiasaan seorang yang disebut sebagai pemurah senyum.” A. Rahmad kelihatannya masih skeptikal dengan kelibat senyum sang profesor. Barangkali dia teringatkan komen seorang penerima anugerah SEA Write Award dari Malaysia bahawa karya-karyanya “agak stereotaip, merupakan catatan perjalanan seorang pengembara semata-mata.”

Rahman menyimpulkan Lutfiah merupakan “Karya yang baik, sedap dibaca dan berguna.” Menurutnya novel ini berjaya melukiskan manusia Melayu yang berupaya untuk berada di mana-mana, dan mencapai kejayaan seperti yang dicapai oleh semua bangsa. Katanya lagi, “Usaha A. Rahmad untuk mencipta novel globalisasi yang diimpikannya memang berjaya, namun kejayaan sebenar novel ini lebih ketara salam hal mendedahkan kesombongan manusia, dan rebahnya kesombongan itu yang dibalun oleh anak sendiri.” Lutfiah telah membawa kesedaran bahwa budi dan fikiran mengatasi kekayaan dan kebendaan.

Baik Aziz Deraman mahupun Ismail Hussein, kedua-duanya amat bersetuju sudah sepatutnyalah A. Rahmad mendedikasikan Lutfiah “Buat bangsaku yang mahu mengerti bahawa kita milik dunia dan dunia milik kita.” Promosi Lutfiah memang hebat di malam pelancaran kerana bukan sahaja hadirin didendangkan dengan lagu-lagu tradisi oleh kumpulan yang dibawa khas dari Kedah tetapi juga setiap seorang yang hadir menerima hadiah ikhlas senaskhah “Lutfiah” daripada pengarangnya. Ends.

2 comments:

  1. Semoga rohnya dicucuri rahmat.
    Anakanda sntiasa mndoakan ayahanda..

    ReplyDelete
  2. Simpati dan salam daripada kami buat Izza Mardhia.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).