Tuesday, 3 April 2012

ALI MAJOD: JASANYA PADA PENSEL SEBATANG





Allhyarham Ali Majod ketika menghadiahkan salah sebuah buku remajanya kepada A.F.Yassin di Dewan Bahasa dan Pustaka, tahun 2006.

Adalah diyakini, kalaulah bukan kerana cerpennya "Pensel Sebatang" nama Allahyarham Ali Majod tidak akan menjadi sehebat hari ini dalam bidang sastera umumnya, dan sastera remaja khususnya. Namanya "meletup setelah tersiarnya cerpen itu dalam Dewan Masyarakat, Oktober 1965. Lalu Allahyarham diletakkan sebaris dengan nama besar dalam bidang cerpen Malaysia. Dan selebihnya Allahyarham mengukir nama dalam bidang yang beliau minati sungguh, iaitu sastera remaja. Dua institusi Dewan Bahasa beliau menyumbang tenaga dan kepakaran, iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei dan kemudian berhijrah pula ke Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia di Kuala Lumpur.

Ketika di DBP Kula Lumpur, saya mulai mengenalnya secara peribadi. Berbicara santai kadang-kadang di kantin DBP, bersama-sama teman-teman sekerja yang lain. Dr. Talib Samat, bekas pegawai DBP mungkin lebih akrab dengan Allahyarham. Begitu juga Jaafar Rahim dan Abdul Ahmad. Namun Allahyarham sangat rapat dengan Allahyarham Maarof Saad ketika Maarof mengambilnya bertugas dengan MASA Entreprise menerbitkan buku umum dan sastera kemudiannya.

Dalam artikel berikut Talib berperi tentang kisah Allahyarham Ali tentang sumbangannya dalam bidang sastera.
Asal Gemencheh, Tampin, Negeri Sembilan, Allahyrham amat pendiam orangnya dan ketika berbual, beliau tidak begitu "talkative", bercakap hanya seperlunya. 

UNTUNG nasib seseorang manusia tiada siapa yang mengetahui. Begitulah halnya apabila Datuk Jaafar Abdul Rahim menghantar SMS memberitahu sasterawan Ali Majod yang terkenal dengan cerpen Pensel Sebatang terlantar sakit dan lumpuh dan tidak boleh bercakap lagi.

Saya tidak berlengah lagi dan pada 18 Februari, bersama Jaafar dan seorang rakan lagi kami menziarahi Ali Majod di kediamannya di Subang Jaya. Kami melihat sendiri penderitaannya yang mengalami penyakit saraf sama seperti yang dialami oleh penulis lirik Allahyarham Seri Bayu dan bintang bola sepak negara, Allahyarham Mokhtar Dahari.

Penyakit ini menyebabkan Ali Majod lumpuh, tidak boleh bercakap dan berkomunikasi dengan menulis jika hendak bertanya sesuatu. Makanan pula terpaksa disalurkan menerusi tiub. Keadaan dirinya sulit sekali tetapi masih kenal kawan-kawannya yang datang berziarah.

Apabila saya tulis di kertas tanyakan apakah dia masih ingat saya lagi, dia tulis kembali mengatakan masih kenal lagi. Ketika itu kelihatan kegembiraan pada wajahnya yang tidak dapat dilafazkan dengan kata-kata.

Ali Majod atau nama sebenarnya Mohd.Ali Majod adalah bekas Ketua Unit Buku Remaja, Bahagian Penerbitan Am, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada tahun 1990-an. Saya pernah pernah bekerja bersamanya di unit berkenaan sebagai editor buku remaja. Sasterawan ini telah kembali ke rahmatullah pada 20 Mac lalu ketika berusia 72 tahun.

Saya tiba-tiba terkenang sewaktu bertugas di situ dan pernah menemaninya pergi ke Temerloh, Pahang untuk menemui Allahyarham Arman Sani yang novelnya Mat Kilau diciplak oleh seorang penulis lain dan berusaha menyelesaikan masalah itu agar tidak berpanjangan.

Saya sangat terharu dengan penderitaan yang dialami oleh Ali Majod. Kita tahu bagaimana pula dengan nasib kita nanti menjelang umur begitu jika diizinkan Allah. Sekiranya diteliti sumbangan Ali Majod dalam bidang kesusasteraan Malaysia cukup besar tetapi diabaikan golongan pengkritik tanah air. Jika ditelusuri pada era tahun 2000 , Ali Majod memiliki kolum khas di akhbar jawi Utusan Melayu Mingguan untuk menilai dan mengulas cerpen-cerpen karya pengarang lama dan baru. Ulasan dan kritikan Ali Majod mendatangkan manfaat besar kepada para pengarang yang dikritik karyanya untuk diperbaiki lagi. Sumbangan bersejarah Ali Majod sewaktu beliau sihat itu memungkinkan beliau diiktiraf dalam penilaian Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) bagi kategori esei / kritikan tahun tertentu.

Sehingga kini tiada lagi pengkritik cerpen yang meneruskan tradisi Ali Majod itu dan cerpen-cerpen yang tersiar berlalu begitu sahaja tanpa sesiapa mengulas atau mengkritiknya.

Ali Majod yang pernah menggunakan nama samaran Malinas dilahirkan pada 12 September 1940 di Gemenceh, Negeri Sembilan. Beliau pernah bertugas sebagai guru di beberapa sekolah di Negeri Sembilan, tenaga pengajar di Universiti Malaya (1980), pegawai penyelidik di Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei.

Ali Majod pernah menuntut di Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjong Malim pada tahun 1958 hingga 1961 dan menyambung pengajian di Universiti Malaya pada tahun 1975 hingga 1978.

Hadiah

Beliau menulis cerpen remaja, cerpen dewasa, novel remaja dan buku cerita kanak-kanak. Di antara kumpulan cerpen persendiriannya ialah Dalam Diri (DBP, 1974), Lampu-lampu Di Pelabuhan (DBP, 1982) dan Semacam Kepuasan (DBP). Kumpulan cerpen remajanya Sayang Si Tina memenangi hadiah pertama dalam penilaian Hadiah Sastera Remaja ESSO-GAPENA 1 pada tahun 1981 dan diterbitkan oleh DBP (1982). Beliau juga menghasilkan buku cerita kanak-kanak lnilah Ceritaku dan Ani Yang Sihat.

Ali Majod juga pernah menyusun biografi sahabatnya, Allahyarham Othman Puteh. Beliau juga menulis novel remaja Kasihanilah Dia (DBP) dan menyelenggara kumpulan cerpen remaja Biarkan Aku Sendiri (DBP, 1985) dan Impian Murni (DBP, 1986).

Bagaimanapun cerpennya, Pensel Sebatang (Dewan Masyarakat Oktober 1965) menyebabkan beliau cukup popular dan dikenali ramai. Cerpen Pensel Sebatang cukup kaya dengan ilmu psikologi kanak-kanak dan sering digunakan sebagai model pengajaran guru di sekolah untuk menyelami jiwa kanak-kanak. Para guru disaran membaca dan menghayati cerpen ini untuk menjadi guru yang berkualiti dan berperikemanusiaan kepada anak muridnya yang pelbagai ragam dan tingkah laku.

Pada tahun 1971 dan 1972, Ali Majod menerima Hadiah Karya Sastera untuk cerpennya, Penunggu (1971), Ngayau (1971) dan Semacam Kepuasan (1972). Beberapa buah cerpennya telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris, Jerman dan Rusia.

Sumbangan berkesan Ali Majod dalam dunia kesusasteraan termasuklah sebagai panel hakim peraduan mengarang cerpen bidang yang amat disenanginya. Antaranya termasuklah menjadi panel hakim Sayembara Penulisan Kreatif dan
Kritikan Sastera (bahagian cerpen) peringkat lnter-Varsiti, panel hakim peraduan mengarang cerpen antara sekolah-sekolah menengah berasrama penuh (1986) dan peraduan mengarang sastera remaja (Bahagian Cerpen) anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (1986).

Beliau juga banyak terlibat dalam membimbing penulis-penulis muda anjuran Minggu Penulis Remaja (MPR) DBP yang banyak melahirkan penulis-penulis terkenal dewasa ini. Cuma apakah mereka masih mengingati lagi sasterawan ini yang sudah kembali untuk selama-lamanya selepas meninggalkan banyak karya sebagai khazanah sastera? (Utusan Malaysia, "Jasa Ali Majod dalam Sastera", 1 April 2012)

 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).