Friday, 13 April 2012

SOROTAN RAMLI ISIN TENTANG ADA TIKUS DI ATAS LOTENG

Pengulas Cerpen Utusan Zaman 1982, Dr. Ramli Isin, Alumni Univeritas Gajah Mada, Jogjakarta, Indonesia.Pernah bertugas di Dewan Bahasa dan Pustka, Kuala Lumpur sebelum berpindah e UKM dn UPM di Jabatan Bahasa. Beliau kini menetp di Kampung Jiboi, Ampangan, Seremban.

Sorotan cerpen “Ada Tikus Di Atas Loteng”oleh Dr. Ramli Isin.

Walaupun cerpenis A.F.Yassin  mnggambarkan secara implisit atau samar-samar namun pada cerpen” Ada Tikus Di Atas Loteng” ini adalah menggambarkan tentang keadaan rumah setinggan atau umah haram yang terdapat  di sekitar kota kosmopolitan Kuala Lumpur ini, nmun walaupun rumah haram, rumah kilat, tetapi ini amat memberi erti  pada Said dan Salbiah, isterinya, kerana  mereka mendpat kebebasan dalam beberapa hal berbanding dengan sewaktu tinggal bersama keluarga. Bagi A.F.Yassin kebebasan itu amat penting pada kehidupan manusia.
Di samping itu  cerpenis A.F.Yassin menyisipkan pula unsur-unsur  yang mengganggu kebebasan manusia itu seperti yang digambarkan oleh Nora dalam  “Lampu, Lanting dan Ketuk-Ketuk” dengan mewujudkan  tentera Ya’juk dan Ma’jud. Bagaimanapun dalam cerpen “ Ada Tikus Di Atas Loteng” ini, A.F.Yassin mewujudkan  “tikus-tikus”  sebagai manusia. Tentu sahaja  segala yang berupa ancaman  dan gangguan itu akan ditentang semampu mungkin. Ini jelas digabarkan oleh A.F.Yassin melalui watak Said.

Namun ada kalanya  usaha-usaha penentangan itu berhasil baik dan ada kalanya sebaliknya. Begitulah yang dialami oleh Said dalam cerita ini. Bagaimanapun Said yang trajik dan aneh itu tentu sahaja  di luar dugaan pembaca mahupun isterinya. Apakah A.F.Yassin  sengaja memunculkan  “deux ex-machina ini di akhir ceritanya untuk melambangkan suatu kekalahan total Said terhadp musuhnya, tikus itu seperti yang ditimpakan oleh Shahnon Ahmad pada watak Jeha dalam novel “Ranjau Spanjang Jaan”, walaupun tidak mematikan watak Jeha seperti Said.
Dengan tidak menafikan  bahawa seseorang pengarng itu mempunyai kebebasan imaginasi, namun saya kira kemtian pada watak Said dengan cara demikian kurang mengesankan walaupun trajik sifatnya. …Perwatakan pada cerpen “Ada Tikus Di Atas Loteng” karya A.F.Yassin iu, walaupun cerpenis ini menampilkan perwatakan yang biasa dalam erti tidak kompleks (kecuali di bahagian akhirnya)  namun agak menarik dan hidup. (Sorottan Cerpen “Utusan Zaman” bulan Ogos 1982). 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).