Thursday 5 June 2008

BAHASA MELAYU DAN BADAN BERTINDAK BAHASA


Yahaya Ismail, ketika ditemu bual di kediamannya di Kg. Tunku, Petaling Jaya pada 14 November 2007.

YAHAYA ISMAIL: MENGAPA KITA TUBUHKAN BADA BERTINDAK BAHASA MELAYU?

Pada pendapat, selepas 50 tahun merdeka, bahasa Melayu memang ada peningkatannya. Daripada segi sistem pendidikan, ketika di zaman kolonial British dahulu, paling tinggi kita hanya ada Maktab Perguruan Sultan Idris Tanjung Malim. Dengan kelulusan itu, kita menjadi cikgu, mata-mata atau pun peon. Dan atas segala macam sebab British memang tidak menggalakkan penggunaan bahasa Melayu di pengajian tiggi.

Setelah kita merdeka, Tun Razak dengan kesedaran Kemelayuan yang kuat, melahirkan Penyata Razak tahun 1956. Itulah yang menjadi asas kepada sistem pendidikan kebangsaan di mana bahasa Melayu akan menjadi bahasa pengantar dari sekolah rendah sampailah ke universiti. Itulah dasar yang telah ditetapkan kerajaan di bawah pimpinan Tun Razak. Memang baik!

Selepas itu, barulah ada komiti lain untuk memperkasakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Kalau saya tak silap, Tun Syed Nasir dan Tun Mahathir Mohamad, termasuklah dalam komiti yang ditubuhkan. Mereka inilah yang memberi ruang baru kepada petuturan bahasa Melayu di peringkat universiti dengan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sebagai pemula. Jadi, daripada segi itu, bagus!

Dalam Perlembagaan ada disebutkan bahawa 10 tahun selepas merdeka, bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara ialah bahasa Melayu, iaitu pada tahun 1967. Tetai ternyata semacam ada tentangan daripada pihak-pihak yang anti bahasa Melayu. Dengan adanya penentangan inilah yang menimbulkan kesedaran kami untuk mewujudkan Barisan Bertindak Bahasa Kebangsaan. Tujuannya adalah untuk memperjuangkan Fasal 152. Perlembagaan Negara, iaitu menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan yang tunggal 10 tahun selepas merdeka. Kerajaan tidak tidak boleh berganjak.

Bagaimanapun, proses perkembangan politik di Malaysia ini selepas Tun Razak dan Tun Hussein Onn memperlihatkan peranan yang dimainkan oleh bahasa Melayu menjadi semakin malap. Kerajaan ada meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan pada tahun 1967. Nampaknya ada usaha untuk mendaulatkan bahasa Melayu itu sebagai bahasa pengantar dan juga bahasa dalam pentadbiran negara. Akta itu kita boleh terimalah. Rakyat menganggap, “ Wah, ini sudah bagus!” Ertinya sudah ada nilai ekonomi yang diberikan kepada bahasa Melayu

Maka, dalam surat-menyurat pun, semuanya dibuat dalam bahasa Melayu. Pada pandapat saya telah timbul apa yang kita panggil, nationalisme linguistik. Ertinya, ada rasa kebangsaan daripada segi bahasa. Jadi, bahasa itu sudah menjadi satu kekuatan politik, satu isu politik yang dijiwai oleh UMNO yang memerintah dan juga pihak-pihak lain yang dianggap sebagai pembangkang. Memang ada. Malangnya, pada zaman kerajaan dipimpin Tun Mahathir, berlaku sedikit anjakan. Tun Mahathir mahu orang Melayu, terutamanya mesti cepat berubah dalam cara berfikir dan tidak hanya menyerah kepada nasib dan lain-lain. Ini bererti mesti ada ‘ mental change ’ atau revolusi mental dalam kalangan orang Melayu.

Dengan hal yang demikian, ilmu menjadi perkara penting. Tun Mahathir juga lebih menekankan soal ekonomi. Timbullah konsep pandang ke timur, sebagai satu usaha untuk menyedarkan rakyat Malaysia khususnya orang Melayu bahawa kita ini mesti cepat berubah dan berjiwa dinamik. Jangan menyerah segala-gala kepada kerajaan. Dan Tun Mahathir nampaknya tidak mahu menggalakkan mentaliti subsidi dalam kalangan orang Melayu. Ini yang kita nampak dari segi kepimpinan Tun Mahathir selama 22 tahun. Dalam proses untuk memajukan ataupun memodenisasikan negara dan juga masyarakat, Tun Mahathir sudah melakukan suatu tindakan yang mungkin dianggap oleh kebanyakan orang Melayu, sebagai merugikan orang Melayu, iaitu Tun Mahathir menekankan pentingnya sains dan teknologi. Tun Mahathir juga menekankan soal perindustrian. Memang bagus, tetapi sepatutnya janganlah sampai mengorbankan orang Melayu.

Misalnya, apa yang Tun Mahathir perkenalkan sekarang, mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Bukannya kita benci bahasa Inggeris. Tidak! Tapi, cuba kita lihat Negera Jepun, Korea, Mereka maju, tetapi rakyatnya rata-rata tidak tahu bahasa Inggeris. Bukan semua rakyatnya tahu bahasa Inggeris tetapi negara itu tidak memajukan bahasa itu. Mereka memajukan bahasa Jepun atau bahasa Korea. Buku yang diterbitkan di Amerika baru dua bulan sudah diterjemahkan ke dalam bahasa Jepun atau bahasa Korea. Orang Korea dan orang Jepun tidak perlu mempelajari bahasa Inggeris tetapi mereka berjaya menguasai ilmu. Ini yang penting.

Malangnya, kita ini tidak. Tun Mahathir mahu orang Melayu maju, terutama sekali dari segi ilmu pengetahuan. Tetapi buku dalam bahasa Melayu tidak ada. Mahu tidak mahu, kita mesti menggunakan buku bahasa Inggeris. Mahu tidak mahu, kita kena menguasai bahasa Inggeris. Tun Mahathir hendak orang Melayu cepat maju. Tidak mahu tunggu sehingga semua buku ditulis dalam bahasa Melayu, baru kita hendak melahirkan doktor, jurutera dan lain-lain. Sebagai pemimpin, Tun Mahathir berhak berbuat demikian tetapi malangnya orang-orang lain yang diberi amanah untuk memajukan bahasa Melayu dan mendapat pendidikan melalui bahasa Melayu tidak mengikuti perkembangan seperti halnya para pemimpin negara.

Maka tempanglah penggunaan bahasa Melayu ini. Akhirnya, hari ini orang-orang yang hanya belajar menguasai bahasa Melayu mendapati mereka tidak mempunyai tempat. Nilai kemanusiaan sudah tidak ada. Sekarang ini, kebanyakan yang menjadi penganggur terdiri daripada mereka yang mengambil jurusan Pengajian Melayu, Pengajian Media atau Pengajian Islam dan lain-lain. Lowongan untuk mendapatkan pekerjaan terbatas sekali. Yang jadi mangsa sekarang ialah orang Melayu. (Petikan temu bual dengan Yahaya Ismail pada 14 November 2007. Temu bual diadakan di kediamannya di Kg. Tunku, Petalng Jaya.)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).