Tuesday, 3 June 2008

PERJUANGAN BAHASA MELAYU TAK SEMARAK DAHULU - AISHAH GHANI


Tan Sri Aishah Ghani ketika ditemu bual di pejabatnya di Jalan Raja Muda, Kuala Lumpur, 24 Oktober 2007.

Pada saya perjuangan mendaulatkan bahasa Melayu atau Bahasa Kebangsaan memang sudah lama. Pada peringkat awal perjuangannya memang bersemmarak dan bersemangat tetapi sejak akhir-akhir ini perjuangannya sudah tenggelam kerana banyak masalah-masalah lain yang perlu ditangani. Kalau kita hendak tengok bahasa Melayu menjadi satu bahasa yang berdaulat yang ada harga dan nilai ekonomi dan dihormati oleh semua rakyat bukanlah satu perjuangan yang mudah.

Negara kita terbahagi berbagai-bagai suku kaum dan kaum-kaum ini ada bahasanya sendiri. Kalau boleh kita hendak mereka bercakap satu bahasa tetapi ini bukan suatu kerja yang mudah. Sungguhpun kita majoriti tetapi majoriti kita kecil sahaja. Tidak boleh dibandingkan dengan Filipina dan Indonesia di mana bangsa mereka mempunyai majoriti yang besar. Kalau di Indonesia kita tengok orang-orang china atau kaum-kaum lain berbangga dengan bahasa Indonesia mereka. Mereka membaca dan bertutur dalam bahasa yang sama dengan pribumi. Negara kita tidak begitu. Sungguhpun Dasar pelajaran kita mengutamaikan bahasa kebangsaan tetapi ia tidak diberi nilai ekonomi. Penguasaan orang Melayu sendiri dalam bahasa kebangsaan mengecewakan saya juga. Kadangkala mereka tidak menggunakan bahasa yang betul dan tepat suka mencampur aduk dengan bahasa-baasa lain. Kita berharap mereka yang memperjuangkan bahasa sendiri tetapi bila bercakap mereka suka bertutur bahasa Inggeris atau bahasa rojak. Kita tak boleh marah orang lain kalau mereka tidak menggunakan bahasa kebangsaan.

...Tidak tahulah saya tetapi mungkinnya begitulah. Kita tidak ada pemimpin-pemimpin yang sayangkan bahasa Melayu. Dulu kita ada panglima bahasa seperti Allahyarham Tun Syed Nasir tetapi sekarang orang macamnya tidak ada lagi. Beliau tu cekal. Dulu kita ada kegiatan seperti Bulan Bahasa di adakan di sana sini tetapi sekarang tidak ada lagi. Saya sendiri rasa pelik kenapa sejak kebelakangan ini UMNO sendiri pun tidak begitu ambil berat tentang bahasa kebangsaan.


...Tercatat dalam perlembagaan tu memang baguslah tetapi ia hanya tertulis dalam perlembagaan sahaja tetapi zahirnya ia tidak diamalkan dan dipedulikan. Sepatutnya sebagai orang Melayu kita perlu menghayati dan menegakkan imej nya sebagai bahasa kebangsaan. Matlamat perjuangan orang Melayu sekarang ini nampaknya bukan pada bahasa lagi tetapi pada ekonomi. Mereka berlumba-lumba hendak mencapai kejayaan dan menjadi orang kaya. Setengah tu berlumba-lumba masuk politik, masuk UMNO bukan kerana apa, kerana hendak mendapat projek. Ini cara mereka fikir sekarang.
Memang ada orang macam itu, tetapi tidak kesemuanya masuk UMNO dapat projek .
Yang masih jujur perjuangannya banyak lagi. Mungkin yang khusus berjuang untuk menegakkan bahasa Melayu itu sudah berkurangan. Semangat sudah berkurangan. Masalahnya terkletak pada sikap orang melayu sendiri. Kita tengok pemimpin-pemimpin kita bercakap dalam TV mereka lebih gemar menggunakan bahasa Inggeris dan bahasa Melayu rojak. Kadangkala memalukan. Banyak masalah berpunca dari sikap yang menimbulkan kelemahan besar bagi orang Melayu. Sikap mengubah perjuangan mereka daripada seseorang pejuang bahasa kepada perjuangan mencari kekayaan dan kebendaan. Satu lagi sikap orang-orang Melayu sekarang ini ialah sukakan hiburan secara melampau-lampau. Heboh sana heboh sini. Bangsa lain tak ada mat rempit tetapi bangsa Melayu berlambak. Memalukan. Budak Cina belajar tinggi-tinggi, budak-budak Melayu kita gilakan hiburan dan rempit sana rempit sini. Tapi ini tak pernah dipersoalkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).