Tuesday, 3 June 2008

WUJUDKAN KUMPULAN PENDESAK BAHASA


Tan Sri Azhari Taib, ketika ditemu bual di kediamannya di Alor Setar, Kedah, 10 November 2007 lalu.


TAN SRI AZHARI TAIB: KITA PERLU SERAMPANG DUA MATA DALAM SOAL BAHASA
Pada amnya dalam perjuangan kemerdekaan ini soal-soal yang berkaitan dengan agama Islam , kedaulatan raja-raja, bahasa kebangsaan, ekonomi dan sebagainya adalah perkara yang menjadi asas kepada pejruangan. Benda-benda itu menjadi bahan dalam penentangan kita terhadap penjajahan. Saya pun bukan ahli bahasa, saya lebih tertumpu kepada politik. Mereka ambil saya pun atas tujuan pengaruh dalam politik. Saya anggota Jawatankuasa Tertinggi UMNO masa itu dan bekas Setiausaha Agung. Semasa Senu (Tan Sri) keluar negeri, saya ganti, Khir Johari sekalilah.

Saya pula tidak pernah bekerja dengan kerajaan. Kerja saya sebagai wartawan . Jadi lantang sikitlah. Kalau dalam percakapan ini saya lantang, minta maaflah. Dalam perjuangan sehingga kita mencapai kemerdekaan tiap-tiap aspek perjuangan daripada ekonomi, politik dan sebagainya kita lakukan ‘follow up’. ‘Follow up’ ini dilakukan oleh persatuan, kumpulan atau sebagainya yang bertindak sebagai badan pendesak . Depa ada ‘hubungan' dengan ‘orang politik’.

Malangnya antara badan-badan pendesak itu yang paling lemah ialah orang bahasa. Mereka tidak ada apa, tak bersatu, tak ada tenaga, tak ada wang, apa pun tak ada. Dulu mula-mula adalah bising juga semasa Syed Nasir Ismail (Tun) menerajui Dewan Bahasa. Syed Nasir ialah ‘orang politik’. Dia ‘orang kuat dalam UMNO’, ahli jawatankuasa tertinggi. Tarafnya sama dengan menteri. Jadi, menteri siapa pun dia lantang begitu.

Dia boleh ‘langsung’ dengan atau tegur perdana menteri, menteri pelajaran dan lain-lain apabila ada kaitan dengan soal bahasa. Syed Nasir berani bersuara. Tetapi sesudah Dewan Bahasa menjadi sebahagian daripada badan kerajaan ia menjadi lumpuh. Harapan sesetengah pihak agar DBP lantang dalam soal bahasa tidak terlaksana. Dah jadi pejabat kerajaan tak boleh lantang lagi..

Ketua Pengarah Dewan Bahasa kalau nak duduk lama jangan jadi ‘pressure group’.ahli-ahli lembaga pengarah tak ada ahli bahasa. . Kalau jadi ‘pressure group’ maknanya bukan saja orang sayang pada sastera, tetapi mesti pandai ‘argue’. Syed Nasir boleh ... Sekarang bahasa Melayu jadi bahasa kebangsaan, boleh cakap habis tepi jalan. Inisiatif tak ada. Cakap saja. Ini bukan masa tahun lima puluh enam atau lima puluh tujuh dulu ketika zaman Syed Nasir. Kedudukan Ketua Pengarah sekarang adalah pegawai kerajaan. Kalau awak kata beliau adalah tukang bagi buku, itu memang betul. Mana boleh dia menidakkan. Kalau dia menidakkan dia kena ...

Jadi dia bukan satu badan yang bebas seperti Dewan Perniagaan Melayu, seperti dewan apa-apa lagilah, yang menjadi badan pendesak, yang membolehkan suara kita sampai kepada meja Pak Lah. Takkan sampai. ...

Malangnya bahasa ini adalah berkaitan dengan kemajuan bangsa kita. Kita nak serampang dua mata. Kita mahu anak kita berpelajaran tinggi dan mahu bahasa kita bagus. Kedua-duanya mesti ada. (Petikan temu bual dengan Tan Sri Azhari Taib di kediamannya di Alor Setar, Kedah, 10 November 2007.)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).