Allahyarham Usman Awang: Alangkah moleknya kalau kita bicara tentang sikap kemanusiaannya tapi bukan melalui cipta sateranyaMengenali Usman Awang
SASTERAWAN Negara Datuk Usman Awang (dianugerahkan pada 1983), nasionalisme, bahasa Melayu dan kesusasteraan merupakan elemen-elemen yang tidak dapat dipisahkan. Ia merupakan sebuah pakej yang unik dan mengkagumkan lahir ditangannya.
Ketika negara baru setahun mencapai kemerdekaan, karya-karya Usman adalah antara pengisinya. Beliau melontarkan cadangan, menegur serta mengkritik kepincangan kepimpinan, isu sosial, politik dan apa sahaja untuk memajukan bangsanya.
Elemen yang sangat ditekankan ialah pembelaan terhadap golongan miskin serta penggunaan bahasa Melayu sebagai alat integrasi, pendidikan, kehakiman dan sebagainya bagi menggantikan bahasa Inggeris yang sinonim dengan kolonialisme.
Selepas Peristiwa 13 Mei 1969, karya-karya Allahyarham menjadi medium untuk memulihkan integrasi, persefahaman antara kaum dan nilai-nilai moral yang terluka akibat daripada kejadian tersebut.
Hari ini, selepas lapan tahun meninggal dunia.... (Petikan Utusan Malaysia, 19 Julai 08).
Komen: Yang ditemui ini bukan orang sastera, jauh pula sebagai orang budaya atau persuratan. Dia tidak cerita tentang Allahyarham Usman Awang. Dia yang tak mahu namanya disebut berulang kali bertanya apakah masyarakat sastera dan budaya kita hari ini tidak pernah jemu-jemu memperkatakan tentang karya dan nilai karya, tsk kirslsh tokoh mana sekalipun. Sedangkan khalayak pembacanya orang itu-itu juga atau kumpulan itu-itu juga.
"Give me a break-lah," katanya. Nampaknya meluat sangatlah dia ini.
"Saya minatlah juga sastera ini tapi minat saya lebih pada politik dan sejarah. Saya datang dari kampung. Saya bekerja di KL. Dah nak pencen pun. Tentang sastera ini, tak boleh ke kita lari sedikit daripada membincangkan karya tokoh semata-mata dan beri juga perhatian kepada perwatakan dan kepribadian tokoh secara langsung dengan mengenali orangnya, tokohnya. Jarang kita dengar orang bercakap tentang tokoh itu sendiri. Balik-balik yang dicakapkan karyanya. Tak bosan ke? Kan lebih sedap kita dengar cerita tentang orangnya dan kaitkan dengan karyanya. Barulah ada makna. Yalah segala sesuatu mengenai diri tokoh itu secara dekat.Memang ada cerita seperti ini tapi kurang sangat.Biar ada unsur riwayat hidupnya."
Katanya lagi, "Saya tak pati sama ada pujian yang kita berikan terhadap karyanya setimpal dengan semangat dan idealisme dalam dirinya. Kadang-kadang karyanya cuma rekaan semata-mata tapi, tak ada kena-mengena dengan sikap dan perwatakannya "dalam hidup". Saya tak pasti apakah karyanya itu benar-benar lahir dari watak jujurnya sekadar rekaan untuk memartabatkan kemanusiaan itu sendiri secara jagad.
"Saya beri contoh. Saya kenal seorang sasterawan. Hebat karyanya. Terlalu manusiawi. Dan ideal perjuangannya. Tapi secara peribadi, saya kenalinya tidaklah sehebat semangat idealnya. Pernah dia (sasterawan) itu kata, " Saya hanya menusia biasa. makan minum seperti anda. Saya perlu itu dan ini. Lebih-lebih lagi saya perlu duit. Apa yang saya tulis belum tentu apa yang saya fikir. Dia pun pernah kata "apa yang dikatakan itu hanya persepsi sahaja. Entah betul entah tidak, saya pun tak tahu."
Ini satu pengakuan yang "down to earth". Dan kalau kita dok asyik memuji kehebatan karyanya, penuh dengan jargon-jargon idealisme. tetapi dia sebagai manusia kerdil punya keinginan-keinginan (nafsu) keduniaan di manakah letaknya kejujuran apabila kita bicara tentang karyanya. Lazimnya apabila kita memperkatakan karya kita ini selalu sangat dipengaruhi sifat-sifat keperibadiannya yang kadang-kading saling bertentangan.
Bukankah lebih baik dan bagus jika mereka yang ingin memuji sesebuah karya kita fahami jiwa penulisnya secara lebih dekat, selidiki orang-orangnya sekali. Kata kawan yang bukan sasterawan tadi,"Kalau kita tak mengenal latar belakang diri tokoh yang hendak kita bicarakan itu, tak usahlah cerita panjang-panjang tentang karyanya.
Allahyarham Cikgu Buyong Adil
Lalu saya teringat kata-kata Allahyarhan Cikgu Buyong Adil, bekas pegawai Dewan Bahasa dan Pustaka, yang sebelumnya bekerja di Singapura sebagai Pengarah Pelajaran,pada pertengahan tahun-tahun 1970-an dahulu, "Penulis lebih banyak berkhayal."
No comments:
Post a Comment