Wednesday 11 February 2009

AGUS SALIM PENGGERAK SASTERA SETIA


Buku Agus Salim Yang diselenggarakan Mahaya Mohd Yassin

AGUS SALIM
Satu hari yang belum lama, saya terima senaskhah Agus Salim: Dia Penggerak Sastera Yang Setia daripada Mahaya Mohd. Yassin. Buku ini bercerita tentang Allahyarham Agus sepanjang penglibatannya sebagai penggiat sastera. Satu ketika dahulu saya juga menulis tentang Allahyarham. (Lihat Utusan Zaman, 23 November 1997).

Dalam tulisan itu, saya katakan “Agus ini anak Muar, atau setidak-tidaknya lahir di Muar…..Di Johor Bahru awal bulan November 1997, saya temuinya dan kami bersembang dengan loghat nogori. Sesekali ada juga dia menggunakan loghat Johor atau sebutan baku. Kebanyakan kali dia memang bertutur dengan loghat nogori. Saya panggil dia Agus. Kawan-kawannya pun banyak panggil dia Agus. Walhal namanya bukan Agus. Namanya Salim anak Pak Haji Taib.”
Dan buku yang saya terima ini turut menjelaskan bahawa Salim ini juga memiliki nama lain (alias), iaitu Padzali.

Saya menyemak senarai ratusan judul yang disusun Mahaya dalam “Karya” di halaman 67 buku ini. Daripada sejumlah besar karya yang telah dihasilkan Agus terdapat 12 judul yang diterbitkan Penerbit Fajar Bakti, tempat saya bertugas dahulu. Kebanyakan judul berupa buku cerita kanak- kanak dan remaja. Editor yang mengendalikan penerbitan buku-buku Agus ini, Abd. Majid Baharom telah meyakinkan saya, sebagai pengurus projek, bahawa Agus mempunyai pengalaman menulis buku kanak- kanak dan remaja yang amat luas dan berbakat. Dalam beberapa laporan awalnya Abd. Majid melihat potensi yang begitu besar jika Agus dan isterinya Mahaya Yassin bergabung mencipta karya sedemikian. Agus, kata Abd. Majid, memiliki daya tahan yang kuat, terutama dalam usaha mengejar waktu terbit (deadline). Agus menepati waktu sama halnya seperti penulis-penulis lain seperti Allahyarham Othman Puteh, Allahyarham Aziz Jahpin, A. Samad Said (Dato’), Mohd. Affandi Hassan atau Dr. Awang Sariyan.

Sepanjang memberikan kerjasama dengan Penerbit Fajar Bakti, Allahyarham melahirkan Tun Perak (1985), Anak Berbakat (1987), Putera Pilihan (1987), Hilang Dari Istana (1987), Tumbang Batang Menumpang (1987), dan Siapa Jadi Bendahara (1987). Dua buah antologi bersama dilahirkan dalam Budak Ajaib (1991) dan Di Sini Kasih tertumpah (1993). Pada tahun 1988, Allahyarham bersama Mahaya diminta Fajar Bakti menulis empat judul buku kerja Bahasa Melayu, iaitu Lembaran Kegiatan KBSR Bahasa Melayu 3A, 3B, 5A dan 5B. Amat disayangkan sebuah lagi judul yang sepatutnya diterbitkan untuk ditujukan kepada pelajar-pelajar yang berminat dalam kesusasteraan tidak dapat diteruskan atas sebab-sebab hanya Penerbit Fajar bakti sahaja yang mengetahuinya.

Buku setebal 80 halaman berukuran A4 ini adalah segala-galanya tentang Agus, sejak Agus lahir pada tahun 1939 hingga Agus menemui Penciptanya pada tahun 2006. Dalam cebisan rasa tentang pengkaryaan Allahyarham ini, Mahaya membuat catatan: “Hasrat untuk merealisasikan cita-cita menulis autobiografi atau biografi tersemat sejak mula berkeluarga. Kami mengagumi kejayaan dan pencapaian tokoh yang mampu menyalakan lantera perjalanan. Khalayak pasti bersyukur, kerana mereka yang di perekitaran ini ialah universiti yang tiada tolok bandinganya.”

Lima bulan setengah sebelum kepergian Allahyarham ( 24 Ogos 2006), Dewan Bahasa dan Pustaka mengirimkan enam naskhah kumpulan puisi Agus Salim yang berjudul Maya. Tulis Mahaya, “Setelah mengamati Maya, saya berasa amat tersentuh apabila menghayati ungkapan “jauh di mata, di hati jangan.” Ungkapan itu muncul sekali (lagi) dalam sajak “Maha Pencipta” dan tiga kali dalam sajak “Maya X”. Saya sedar.”

Mahaya tidak lupa suatu ketika dalam tahun 1972 Allahyarham mengizinkannya mewakili GAPENA dalam program Pertukaran Belia Malaysia-Kanada selama tiga bulan. Allahyarham mengharapkan akan mampu menyiapkan karya yang sudah pun disiapkan judulnya, iaitu “Jauh Di Mata, Dekat Di Hati.”

Maka Mahaya berusaha “melunasi janji yang termeterai, beriring permohonan maaf yang belum usai. Saya tetap reda dan pasrah. Permohonannya itu rupa-rupanya menjadi realiti, kini! Meskipun jasadnya terpisah, namun roh puisi wanginya bersemadi di hati nurani. Allahuakbar!”

Saya melihat keserasian dalam perkongsian Agus-Mahaya. Bukan setakat dalam hubungan matrimoni sejak mereka berijab Kabul tetapi jauh merentasi alam psiklogis dua insan yang terbaur dalam bidang kesusasteraan. Bagaikan sudah ditakdirkan seorang puteri kelahiran Kuala Pilah ini akhirnya akan bertemu dalam satu lubuk rasa dengan seorang putera kelahiran Kampung Parit Penyengat, Muar. Dalam catatan saya dalam Utusan Zaman itu, saya katakan “Agus sedikit beruntung kerana dia mendapat galakan isterinya, Mahaya Mohd. Yassin, juga seorang penulis dan pendidik. Di kalangan kawan-kawan, isteri Agus ini pada suatu waktu, begitu intim dengan ciptaan puisinya sehingga dengan demikian Agus terpikat untuk menyelenggarakan dua antologi puisi berjudul Gema Serunai Hati I (1981) dan Gema Serunai Hati II (1984).

Demikianlah, saya memberikan reaksi awal saya ketika menerima dan membaca sepintas lalu buku Agus Salim: Dia Penggerak Sastera Yang Setia, selenggaraan Mahaya Mod. Yassin. Buku ini diterbitkan oleh Persatuan Penulis Negeri Sembilan pada tahun 2007 sempena Majlis Anugerah Ilmuan dan Sastera Negeri Sembilan 2007 dan Sambutan Ulang Tahun Kemerdekaan ke-50. Buku yang mengandungi 16 bab ini disusun berdasarkan kronologis, sarat dengan gambarfoto sebagai pelengkap cerita dan sejarah Allahyarham.

Di bahagian prelim buku ini terdapat potret Alllahyarham dengan tertera di bawahnya:

“Aku tidak hiraukan akan diriku
kerana diriku umpama lilin
biarkan aku hangus binasa
asal bangsaku mulia sentiasa.”

Sungai Buloh
11 Februari 2009
6.53 petang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).