Wednesday 28 July 2010

TANDUK SUMBING DI KURSI TUN ABDUL GHAFFAR BABA, UPSI


Pelancaran Tanduk Sumbing dan seminar kesusasteraan tajaan UPSI Tanjung Mlim 31 Julai 2010 hujung minggu. Pendaftaran masuk hanya RM10.
Kursi Tun Abdul Ghaffar Baba, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) akan melancarkan buku TANDUNK SUMBING 31 Julai ini. Pelancaran buku anjuran UPSi ini diadakan dengan kerjasama Persatuan Penulis Budiman (Budiman). Tidak jelas adakah buku ini diterbitkan oleh Persatuan Penulis Budiman atau oleh UPSI sendiri. Oleh kerana Ketua kursi berkenaan, Prof. Dr. Datuk Zainal Kling terlibat aktif maka diperkirakan buku ini ada kaitannya dengan UPSI dengan bantuan Budiman. Juga tidak jelas apakah Budiman, ringkasan kepada Persatuan Penulis Budiman itu ada kaitan dengan Persatuan Suluh Budiman, yang pada satu ketika amat terserlah aktif pada tahun-tahun 1980an dahulu. Jika Persatuan Suluh Budiman tiada kaitan maka UPSI hari ini mempunyai tiga organisasi pendidikan yang berusaha meningkatkan daya saing dalam kalangan dunia persuratan tanah air. Satu UPSi itu sendiri di mana bernaungnya Kursi Tun Abdul Ghaffar Baba. Kemudian ada Persatuan Suluh Budiman dan kini ada pula Persatuan Penulis Bdiman (Budiman). Besar kemungkinan buku TANDUK SUMBING ini diterbitkan oleh Persatuan Penulis Budiman dengan kerjasama erat Kursi Tun Abdul Ghaffar Baba. Buku ini berupa antologi cerpen dan puisi yang diselnggarakan Ismail Man.

Sempena pelancaran buku antologi cerpen puisi ini diadakan pula seminar Perkembangan Kesusateraan Mutakhir. Ada tanda-tanda bahawa Kursi Tun Abdul Ghaffar Baba ini akan menjadi bertambah aktif pada tahun-tahun akan datang memandangkan peneraju kursi Datuk Zainal Kling sendiri adalah juga salah satu orang kuat GAPENA. Dan kita faham usaha yang berterusan sedang terus dilakukan GAPENA dalam meningkatkan martabat kaum penulis di negeri ini. Dan bukan sedikit masa dan tenaga dikeluarkan untuk membina tamadun Melayu, terutama dalam bidang persuratan. Zainal ialah ketua Kursi dan penglibatannya dalam GAPENA mengundang inspirasi yang bukan sedikit demi masa depan dunia persuratan Melayu.

Menariknya, seminar ini mengundang penulis dan tokoh yang bukan sahaja sedang mengukir nama dalam persada persuratan, tetapi tokoh-tokoh ini adalah barisan depan bidang kesusasteraan hari ini. Mereka ini aktif menulis. Mereka juga aktif memartabatkan dunia persuratan. Pada majlis seminar sehari itu nanti tokoh-tokoh ini akan bercerita tentang hampir semua genre sastera, dan yang tentunya turut menyangkut hasil karya yang dibukukan.

Dalam bidang cerpen yang hadir akan berpeluang mengikuti kupasan terkini tentang genre ini. kupasan cerpen akan dibentangkan S.M.Zakir Mohamad Daud Mohamad dan Arif Mohamad, semuanya penulis yang mewakili Persatuan penulis Nasional (PENA), Dewan Bahasa dan Pustaka dan Budiman sendiri. Dalam bidang novel ada pula tokoh-tokoh muda yang amat berbakat seperti Dr. Mawar Shafie dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Azhar Wahid dari Budiman dan Nisah Haron seorang peguam yang menggelar dirinya penulis bebas.
Bidang puisi pula akan mengetengahkan tokoh-tokoh muda Nafi Mat dari Universiti Putera Malaysia (UPM), A. Halim Ali yang mewakili Budiman dan penulis tak asing lagi dari UPSI, Prof. Dr. Zakaria Ali (bila pindah dari USM?).

Seperti lazimnya satu forum menarik akan diadakan di akhir sesi sidang. Ia menyangkut Persoalan Sastera Mutakhir: Cabaran dan Masa Depan. Tiga ahli panel dilantik yang terdiri daripada Prof. Madya Datuk Paduka Dr. Mohd Rosli Saludin dari UPSI, Dr. Haji Mohd Johari Ab. Hamid dari Budiman dan Dr. Abd. Ghani Abu juga dari Budiman. Moderator forum ialah Prof. Dr. Muhammad Bukhari Lubis. Bukhari bukan asing lagi dalam dunia persuratan, begitu juga dengan nama Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan. Dua nama ini beserta Prof. Emeritus Dato' Dr. Mohd Yusof Hassan adalah tunggak majlis atas dasar mereka sudah lama berkecimpung dalam dunia persuratan. Abdullah orang bahasa tetapi telah menulis banyak buku tentang bahasa dan motivasi. Begitu juga dengan Mohd Yusof yang telah menulis dalam bidang sastera, khususnya kritikan.

Accara sehari ini akan bermula jam 8.00 psgi. Kurang jelas siapa yang akan merasmikannya. Apakah yang akan merasmikannya nanti seorang pemimpin negara a.k.a orang politik, atau orang ilmuan dari menara gading atau tokoh persuratan. Yang penting mahu dilihat ialah hasil seminar dan maklum balas daripada pelancaran antologi TANDUK SUMBING ini. Tersenyum juga saya apabila membaca judul antologi cerpen puisi ini yang akan dilancarkan. Sebabnya yang bertanduk biasanya haiwan seperti kerbau dan lembu. Atau kambing mahupun rusa. Jarang kita dengar haiwan bertandunk sumbing kecuali mereka baru lepas berlaga.

Apapun, Selamat Bersidang orang UPSI, khususnya Kursi tun Abd. Ghaffar Baba!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).