Tuesday 24 July 2012

ANDAINYA SN USMAN AWANG MASIH ADA, MUNGKINKAH BEGINI JADINYA?


Allahyarham Usman Awang, Sasterawan Negara dan mantan Ketua Bahagian Perkembangan Sastera, DBP.

Saya terima SMS daripada anak arwah Usman Awang, Haslina Usman, minta saya baca portal The Malaysian Insider. Ada satu artikel tentang karya Usman Awang yang ditulis oleh Uthaya Sankar SB. Sedih, kesal  dan pilu setelh membacanya. Tidak siapa menduga niat ikhlas anak sulungnya Haslina perlu mengharungi ranjau yang demikian besar. Semuanya gara-gara Haslina menjadi penaja untuk apa yang disebut oleh Ku Seman Ku Hussein dalam artikelbya di bawah ini  "Teater Uda dan Dara" yang dipersembahkan di Istana Budaya satu ketika dulu. Haslina dianggap pendatang baru dalam dunia persembahan teater ini, apatah lagi untuk menaja persembahan di tempat yang amat elit dalam dunia seni teater. Tetapi memandangkan ini adalah karya arwah ayahnya, maka Haslina berusaha menjayakannya dengan "bantuan" sana sini. Ku Seman dalam artikelnya menjelaskan kedudukan perkara dan akhirnya Haslina bagaikan tersentak,  tak pasti apa yang akan berlaku dengan kerjaya dan masa depannya.

Yang dikesalkan ialah  semua persoalan ini tidak akan timbul jika dari awal lagi Haslina diberikan penjelasan "sejelas-jelasnya" mengenai kesan dan akibat persembahan teater karya arwah ayahnya ini dari semua aspek, terutama kos. Tidak pernah dia duga dia akhirnya akan terjerumus dalam  kancah  defisit yang begitu tinggi. Haslina dan UA Entreprise akan menanggung kerugian yang bukan sedikit. Seperti jelas Ku Seman,  yang seharusnya dianggap sebagai insentif daripada Dana Industri Kreatif kementerian Penerangan , Kebudayaan dan kesenian itu  tidak difahami secara harafiah. Akhirnya yang dianggap dana kretif itu tidak banyak membantu. Mungkin Haslina terpukau dengan istilah "Dana industri" tanpa memikirkan apakah ianya berupa geran atau pinjaman. Saya pun amat kurang jelas sehinggalah  saya membaca artikel Ku Seman. Barulah saya sedar bahawa Haslina rupa-rupanya sedang dicengkam masa depan yang amat tidak menentu.

Tak pasti apakah ada organisasi seni dan budaya yang dapat membantu Haslna dan UA Entreprise yang dipimpinnya. . Atau DBP yang banyak menrima jasa daripada arwah Usman Awang ketika bertugas di institusi bahasa dan sastera itu boleh berbuat sesuatu meringankan beban waris arwah ini. Opsyen yang ada, Haslina perlu menemui pihak pengurusan DBP untuk mendapatkan nasihat.
 
Karya Usman Awang tergadai?
Oleh Ku Seman Ku Hussain

APABILA Istana Budaya menawarkan slot teater karya Sasterawan Negara, ada pula sebuah yayasan yang setuju menjadi penaja utama, dia sebagai anak kepada Sasterawan Negara Usman Awang menerima dengan hati terbuka untuk mementaskan naskhah karya ayahnya, Muzikal Uda dan Dara.
Dalam fikirannya hanya satu iaitu mementaskan karya agung ayahnya. Dia tidak pernah terfikir untuk mendapat keuntungan daripada pementasan muzikal itu kerana baginya, berdirinya watak-watak yang dicipta ayahnya di Istana Budaya, itu adalah puncak gembiranya.

Tetapi yang berlaku di luar muzikal ini berbeza daripada apa yang diharapkan. Pementasan ini membuatkan dia terpaksa menggadai sebuah rumah. Lebih tragis lagi kini bukan sahaja rumahnya bakal dilelong tetapi semua karya-karya ayahnya akan tergadai kepada bank sekiranya tidak dapat membayar Dana Industri Kreatif di bawah Kementerian Penerangan Kebudayaan dan Komunikasi.
Dia sanggup kehilangan rumah tetapi sama sekali tidak sanggup kehilangan hak cipta karya-karya Usman Awang. Apa lagi hanya dia menerusi syarikatnya UA Enterprise yang memegang semua hak cipta karya itu. Tujuan asal untuk mementaskan karya ayahnya tetapi kini semua karya pula akan bertukar tangan.

Itulah saat-saat getir yang didepani oleh Haslina Usman anak sulung Usman Awang apabila bank yang mengeluarkan Dana Industri Kreatif memburunya untuk mendapat balik dana (sebenarnya pinjaman) sebanyak RM900,000.
Rupa-rupanya Dana Industri Kreatif yang digula-gulakan kononnya inilah tanda sokongan kepada warga seniman adalah pinjaman.

"Saya rasa macam mimpi terperangkap dalam situasi ini. Tak percaya sama sekali suatu hari saya kehilangan rumah kerana mementaskan karya ayah saya," demikian tutur Haslina dengan sebak yang ditahan-tahan. Berulang kali Haslina berkata dia tidak menyesal mementaskan Muzikal Uda dan Dara tetapi kalau tahu begini akhirnya, dia sama sekali tidak akan melakukannya.
"Saya tidak ada pengalaman dalam soal mencari penaja bagi projek sebesar ini. Tetapi apabila ada pihak yang menawarkan sokongan untuk jadi penaja, saya pun terima tawaran Istana Budaya mementaskan muzikal ini," jelasnya yang mendapat pinjaman bank itu pada hari terakhir pementasan. Ini bermakna dia terpaksa menggadai rumahnya untuk mendahulukan duitnya.

Katanya, kalau tidak ada pihak yang menawarkan diri menjadi penaja utama, dia tidak terkilan kalau tidak dapat mementaskan Muzikal Uda dan Dara. Ini bukan bidangnya dan tidak mempunyai wang sebanyak itu untuk dilaburkan dalam bidang yang tidak diarifinya. Tetapi Haslina terperangkap, sebelah kakikya di dalam, sebelah lagi di luar.
YayasanPada saat-saat akhir yayasan yang menawarkan diri jadi penaja menarik diri, sedangkan dia telah memulakan sesi latihan dan membayar pelakon-pelakon. Wangnya telah banyak dibelanjakan. Kalau membatalkan pementasan ini sudah tentu mendatangkan kerugian dan dia masih berharap ada penaja yang boleh membantu meringankan beban kewangannya.

Walaupun Istana Budaya menaja tempat pementasan tetapi Haslina terpaksa membayar kerja lebih masa pekerja produksi Istana Budaya sebanyak RM100,000.
Muzikal Uda dan Dara merupakan karya agung Usman Awang yang mengkritik sistem sosial dalam masyarakat Melayu yang menindas golongan yang tidak berkemampuan. Usman Awang mengkritik sistem "padi kunca" iaitu penindasan terhormat oleh golongan kaya terhadap golongan marhaen. Naskhah ini telah banyak kali dipentaskan termasuk di Auditorium DBKL lebih 20 tahun lalu.

Pementasan di Istana Budaya pada Julai 2010 diarahkan oleh Datuk Rahim Razali dan dilakonkan oleh Razali Hussein dan Misha Omar. Pementasan ini sebagai menggantikan slot teater Salina karya Sasterawan Negara A. Samad Said. Selain Muzikal Uda dan Dara, Usman Awang juga menghasilkan naskhah Tamu Bukit Kenny yang banyak kali dipentaskan.
Haslina menjelaskan, pada mulanya pinjaman yang diluluskan ialah RM1.5 juta. Bagaimanapun dia hanya menerima RM900,000 sahaja tetapi terpaksa menanggung kos guaman bagi pihak bank sebanyak RM25,000 mengikut kadar pinjaman RM1.5 juta.

"Kalau saya tidak boleh melangsaikan hutang RM900,000 itu, syarikat saya UA Enterprise akan muflis dan karya-karya ayah akan tergadai kepada bank," kata Haslina yang hampir tenggelam punca untuk mencari wang membayar pinjaman sebanyak itu.
Haslina bagaimanapun tidak menuding jari menyalahkan mana-mana pihak yang menjerumuskan dia dalam tragedi ini. Sebaliknya semuanya kerana tidak ada pengalaman dalam penganjuran pementasan menelan belanja besar. Walaupun terpaksa menanggung hutang yang banyak Haslina tidak berhutang dengan pekerja produksi dan pelakon-pelakonnya.

Kesimpulan daripada tragedi yang menimpa Haslina, kita wajar bertanya apakah sebenarnya Dana Industri Kreatif yang digambarkan seolah-olah bantuan kewangan untuk mengembangkan seni budaya tempatan? Dana ini menjadi sebutan "wajib" dalam banyak ucapan kononnya itulah tanda prihatin kepada golongan seniman. Apa bezanya Dana Industri Kreatif dengan pinjaman bank? Barangkali Kementerian Penerangan, Kebudayaan dan Komunikasi wajar memberi penjelasan supaya persepsi serong terhadap dana ini dapat diperbetulkan.
Kepada seniman lain, berhati-hatilah kerana di negara kita penghargaan kepada golongan seniman dan pemikir terlalu rendah. Banyak pula pihak yang cuba meraih perhatian dengan menunjuk simpati dan sokongan kepada seniman. Janganlah terpengaruh dengan slogan demi slogan kerana realitinya sangat berbeza. Kalau karya Usman Awang tergadai, kitalah yang malu bukan birokrat. (Petikan Mingguan Malaysia 22 Julai 2012).









2 comments:

  1. Haslina, our sympathies, try any possible option even if you will have to appeal to the relevant ministry for assistance.

    ReplyDelete
  2. E-mel kepada pemilik

    Kami kini menawarkan pinjaman kepada pihak-pihak yang berminat pada kelajuan yang munasabah dengan bantuan dan sokongan dari Bank-Bank kami.

    Kami menawarkan pinjaman bercagar kepada individu dan perniagaan dengan kadar faedah rendah, kami juga menawarkan pinjaman jangka panjang dan jangka pendek. Syarikat kami berdaftar dengan penemuan banyak kelas pertama kewangan pinjaman bagi pelanggan-pelanggan kami dalam bidang penyediaan perkhidmatan dan modal kepada individu dan perniagaan.

    Anda boleh memohon pinjaman dengan cepat di sini dan ianya diterima dengan mudah.Mungkin anda memerlukan kad kredit, penyatuan hutang, rumah peningkatan, pembelian kereta baru atau terpakai, rumah baru, objektif pelaburan/perniagaan atau pun cuti.Kita boleh upgrade ke? Euro 50 juta untuk membiayai projek-projek yang pelbagai.

    Skim pinjaman kami > tagged "pinjaman di bawah dua minggu", setiap pelanggan, kedua-dua tempatan dan antarabangsa, adalah jaminan untuk mendapatkan pinjaman dari Syarikat ini

    Pihak yang berminat perlu Sila berikan kami dengan maklumat berikut:

    Nama:
    Negara:
    Alamat/hubungi
    Nombor telefon:
    Pekerjaan:
    Jumlah pinjaman:
    Tempoh pinjaman:
    Pendapatan bulanan:
    Umur

    Ketelusan adalah yang menyebabkan kita dalam pertandingan ini. Sila hantarkan permohonan pinjaman anda menggunakan loanfirmorg2014@yahoo.com ini untuk maklumat lanjut mengenai program pinjaman kami.

    Menganggap

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).