Wednesday 20 August 2008

SEBUAH DIALOG DI PINGGIR PANTAI


Tengku Alauddin T. Majid, orang penting Dialog Pantai di Kuantan.

DIALOG PANTAI III DI KUANTAN 1999
Catatan A.F.Yassin

29 Oktober 1999
Saya kira Dato' Tengku Alaudin Majid adalah orang paling keciwa menghadiri Dialog Pantai III yang berlangsung pada 21 - 23 Oktober lalu. Tidak ramai penulis pantai timur yang hadir, malah hampir setengah daripada 50 orang yang datang terdiri daripada penulis pantai barat dan utara Semenanjung. Itupun, barangkali mereka adalah ahli-ahli jawatankuasa persatuan penulis yang menjadi kerabat Gapena. Sebabnya, mereka turut merayakan Hari Ulangtahun Gapena ke-29 yang diadakan sempena Dialog Pantai III. Ada juga peserta mencari-cari kalau-kalau ada wakil Pena yang turut hadir.

Pada hari perasmian didatangkan sejumlah pelajar dari Kolej Islam Kuantan. Upacara perasmian terpaksa ditangguhkan lebih setengah jam kerana menunggu kalau-kalau masih ada peserta-peserta baru yang tiba. Menteri Besar Pahang, Dato' Adnan Yaakob, yang dijadualkan merasmikan Dialog hanya diwakili oleh exco kebudayaan, Dato' Shaharudin Moain.

Tengku Alaudin kurang pasti di mana silapnya. Apakah kurang publisiti? Apakah wujud keadaan berpuak-puak di kalangan penulis-penulis pantai timur? Atau disebabkan dialog pantai diadakan pada penghujung bulan maka banyak penulis di tiga negeri pantai timur - Kelantan, Terengganu dan Pahang - keberatan datang. Maklum di poket tinggal duit syiling. Atau ada sebab-sebab tertentu yang hanya penulis yang berkenaan sahaja yang tahu.

Pada awalnya saya yakin Dialog Pantai III ini akan lebih meriah daripada dua dialog yang telah sudah kerana pada waktu yang sama Gapena akan turut merayakan ulangtahun penubuhannya yang ke-29. Nyatanya ketika saya sampai di Taman Budaya Kuantan Ahad pertang, tempat mendaftar peserta di Hotel Vistana masih kosong. Belum ada yang mendaftar, kata petugas pendaftaran.

Dialog Pantai kali ini membawa tema "Agama dan Budaya Teras kerjasama Masyarakat." Empat kertas kerja dibentang sepanjang dua hari, dengan kertas kerja utama oleh Dato' Dr. Abdul Monir Yaakob, Penolong Pengarah, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM). Tajuk kertas kerja Dr. Monir ini sama bunyinya dengan tema Dialog. Kertas kerja lain ialah "Tok Kenali Sebagai Cerpenis" oleh Abdul Aziz Mahmud (ABRAM T.R); "Penulis Pantai Timur - Harapan Kepada generasi Pelapis" oleh S. Othman Kelantan dan "Penulis Terengganu Dari Generasi ke Genarasi" oleh Shariff Putera. Tidak ada kertas kerja dari Pahang tentang perkembangan kumpulan penulisnya kecuali oleh Dr. Munir yang lebih menumpukan kepada perbincangan tentang konsep umum agama dan budaya sebagai teras kerjasama masyarakat.

Seorang peserta dari pantai barat membandingkan Dialog Pantai ini dengan Dialog Utara atau atau Dialog Selatan yang dia pernah ikuti. Ternyata Dialog Pantai belum dapat menandingi cara pengendalian dan sambutan daripada peserta. Dialog Utara lebih terkehadapan, barangkali ia merupakan satu pertemuan yang sifat dan skopnya internasional, merangkumi Indonesia (Sumatera), Malaysia dan Thailand. Begitu juga dengan Dialog Selatan yang merangkumi Johor, Singapura dan Riau. Sementara Dialog Pantai agak bersifat kedaerahan (localised) merangkumi tiga negeri pantai timur Semenanjung.

Namun menurut peserta itu, ia tidak boleh menjadi alasan mengapa Dialog Pantai tidak mendapat sambutan. Pernah katanya ketika dialog yang lalu, ada masanya sesi pembentangan kertas kerja hanya dihadiri tidak sampai sepuluh orang. Katanya, "Bagi saya, ada baiknya jika sesi umum pada petang hari terakhir dialog sebelum penutupan, kita bincangkan masalah sambutan penulis kepada Dialog Pantai ini. Apakah perlu ia diteruskan dua tahun sekali atau diromabk semula tempoh pertemuan menjadi tiga atau empat tahun." Peserta ini yakin kalaulah tidak kerana Gapena mengadakan sambutan ulangtahun penubuhan ke-29nya di Kuantan, jumlah peserta akan jauh lebih rendah.

Sahmad Malaya (kiri), penulis dan Dato' Mansor Abdullah. Sahmad dan Mansor adalah bekas orang kuat Dewan Persuratan Melayu Pahang DPMP)

Tidak kurang yang berasa simpati dengan kerabat penyelenggara, iaitu Dewan Persuratan Melayu Pahang, khusunya Jawatankuasa Pusatnya yang dipimpin oleh Hj Yaakob Isa dan Haji Saiyed Ahmad Abdullah (Sahmad Malaya). Usaha telah mereka lakukan dengan kerjasama erat daripada seluruh ahli jawatankuasanya yang berjumlah 16 orang. Ada yang berkata "Kita tidak boleh salahkan DPMP kerana kurangnya sambutan. Kita perlu melihat jauh sebelum ini. Barangkali pengalaman dua dialog pantai pada tahun 1995 di Kelantan dan 1997 di Terengganu memungkinkan ramai penulis, terutama dari ketiga-tiga negeri itu sendiri tawar hati untuk ikut serta. Sementara kebanyakan penulis di pantai barat, Sabah dan Sarawak tidak pula menganggap pertemuan seperti itu tidak relevan dengan mereka.

Meneliti kertas kerja yang dibentangkan, kecuali yang dibentang Dr Munir tidak ada satu pun yang benar-benar memperlihatkan sebarang kaitan dengan tema dialog kali ini. Misalnya, kertas kerja S. Othman kelantan dan Shariff Putera hampir seluruhnya menyentuh tentang penulis, penulisan dan harapan masa depan. S. Othman Kelantan menggariskan secara kronologis dan historis tentang kelahiran penulis pantai timur sejak tahun 1920an berserta dengan proses regenerasinya. Othman bercerita tentang teknik yang digunakan penulis dulu dan sekarang. Akhirnya dia menyarankan agar penulis pelapis, terutamanya "harus memiliki keupayaan diri yang tinggi untuk wujud sebagai penulis." Bagi Othman keupayaan itu ialah penulis harus berilmu, berketrampilan, mempunyai kreativiti dan mempunyai kepribadian Melayu menurut realiti zamannya. Menurutnya, era sains dan teknologi yang tinggi memaksa "generasi pelapis menjadi sebahagian daripada ledakan itu."

Tuan Shariff Putera aktif dalam Peratuan Penulis Terengganu (PELITA)
Shariff Putera pula memfokuskan pemerhatiannya kepada jatuh bangunnya penulis Terengganu beserta cabaran yang dilalui mereka. Shariff mempersoalkan kesungguhan sebahagian penulis Terengganu dalam berkarya. Shariff bertanya, " Ke manakah penyair yang begitu ghairah menulis sajak di dalam antologi persatuan yang begitu ramai, cerpenis yang begitu ghairah menghasilkan cerpen di dalam majalah sekolah, penulis novel yang menjanjikan masa depan yang baik itu pergi?" Kemudian ramai pula penulis di negeri itu yang mula mengundurkan diri dan tidak lagi menyertai kegiatan-kegiatan persatuan penulis Terengganu atau PELITA. Menurut Shariff daripada sejumlah penulis baru berbakat hanya Mahanie Sulong yang masih bergiat.

Namun Shariff masih mengakui bahwa ramai penulis yang lahir dalam tahun 1960an dan 1970an masih aktif berkarya, antaranya J.M.Aziz, Omara Rahman, S.M. Noor, Aziz Afkar, Ariffin Ngah, Ali Jusoh, Nawawee Muhammad, Baharuddin Adam, Wan Ahmad Ismail, Hilmi Rindu dan Shariff sendiri sekadar menyebut beberapa nama. Manakala penulis Terengganu yang masih aktif tetapi berada di luar negeri itu termasuklah Tengku Alias taib, Ghazali Ngah Azia, Shafie abu Bakar, Mohammad Awang dan Jymma.

Akhirnya Shariff menasihati penulis baru dan berbakat agar tidak meminggirkan diri daripada terlibat dalam persatuan. Katanya, "Membina kelompok baru bukanlah satu cara yang terbaik sebaliknya membaiki dan memperkukuh atau memantapkan persatuan yang sedia ada rasanya lebih bermakna."

Aziz Mahmud memperkenalkan To Kenali (nama sebenarnya Muhammad Yusuf yang lahir di Kampung Kenali, Kubang Kerian), ulama Kelantan sebagai seorang cerpenis. Menurutnya, dalam kesibukan sebagai Tuk Guru Pondok, anggota Dewan Ulama Kelantan, Ketua Pengarang majalah dan tugas-tugas sosial yang lain "beliau masih lagi sempat mengarang 21 cerpen." Semua cerpen ini kemudian diterbitkan dalam dua antologi, iaitu "12 Cerpen Tok Kenali" dan "Tok kadi dan Tok Guru".

Aziz Mahmud menelaah bahawa keseluruhan cerpen Tok Kenali ini berligar pada persoalan pendidikan dan pengajaran agama yang mengajak pembaca beriman kepada Allah, mencintai ilmu, jujur pada diri dan tidak sombong. Menurutnya Yok Kenali menggunakan kaedah percatuman antara teknik (al-fann) dengan hikmah ketika menulis cerpennya, sesuai dengan ungkapan pemikir Islam, Syed Hussein Nasr bahawa kesenian Islam adalah hasil daripada percantuman kedua-dua unusur itu.

Amat disayangkan kertas kerja Dr Munir sebahagian besarnya menyentuh teori dan konsep. Ia tidak banyak menganalisis peranan agama dan budaya dalam menjalin kerjasama masyarakat. Hampir sembilan daripada 12 halaman kertas kerjanya hanya menerangkan konsep agama dan budaya. Dan pada halaman 11 Dr. Munir memberikan enam saranan. Katanya, agama perlu dijadikan asas dalam pembentukan kebudayaan. Untuk menjadikan agama dan budaya teras kerjasama masyarakat, ia memerlukan pembentukan "common vision", idea, nilai, martabat dan kriteria.

Dr. Munir mencadangkan agar diteruskan tradisi menghormati agama-agama dan budaya yang diamalkan oleh kaum-kaum dalam masyarakat majmuk. Nilai-nilai universal dalam masyarakat Melayu perlu dilahir dan direalisasikan sebagai pemangkin kepada kerjasama antara kaum. Seterusnya, Dr Munir mahu ilmu dan pemikiran diletakkan sebagai saluran ke arah membentuk masyarakat madani yang akan melahirkan budaya yang tinggi nilainya. Pelajaran tamadun dunia dengan empasis kepada tamadun Islam hendaklah dijadikan kursus asas di Institut Pengajian Tinggi Awam dan Swasta dengan tujuan membentuk "world view" kebangsaan. Dan akhirnya, satu seminar kebudayaan kebangsaan perlu diadakan untuk mengkaji semula penghayatan falsafah, pengisian, tujuan dan kesedaran pelaksanaan dasar kebudayaan kebangsaan yang ada sekarang agar lebih berkesan dan mempunyai kuasa perundangan.

Alangkah baiknya jika kertas kerja Dr Munir menyentuh juga peranan yang boleh dimainkan kaum penulis dalam melaksanakan proses kerjasama masyarakat melalui agama dan budaya ini. Malah contoh-contoh kes dari Barat banyak digunakan Dr. Munir dalam hujahnya, yang dikirakan kurang relevan kepada kehidupan bermasyarakat di Malaysia.

Ada yang menilai setiap kertas kerja ini berdiri sendiri-sendiri tanpa ada hubungan secara bersepadu (integrated). Kemudian, ketiadaan ramai penulis ternama dari pantai timur sedikit menjadi tanda tanya. Barangkali ramai yang mahu bertegur sapa dan berlanggar bahu dengan Nurhisham Mustaffa, Hashim Awang, Ali Jusoh, Mansor Abdullah, Tengku Alias Taib, Ghazali Ngah Azia, Ariffin Ngah, Ariffin Said, Ibrahim Omar, Wan Zanariah Abd. Rahman, Zahari Affandi, Sutong Umar Rs, Wahba, Shafie Abu Bakar, Daeng Ramliakil atau Omara Rahman. Sehingga dengan demikian bukan Tengku Alaudin sahaja yang keciwa tetapi juga saya percaya seluruh jawatankuasa pusat DPMP, tidak terkecuali Yaakob Isa, Sahmad Malaya, Sheikh Badar sheikh Embung, Mohd Hashim Ismail dan Khairul Bariah Arup, satu-satunya wanita dalam jawatankuasa itu, turut "hilang ghairah".

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).