Wednesday 17 September 2008

BAGAIMANA KALAU IPT WUJUDKAN FAKULTI KEWARTAWANAN?!!


Pak Samad seperti yang diabadikan Utusan Malaysia

Tubuh kursi pengajian kewartawanan

Oleh A. MURAD MERICAN

SAYA merujuk kepada cadangan mewujudkan Kursi A. Samad Ismail untuk pengajian kewartawanan di universiti tempatan (Utusan Malaysia 15 September). Kursi sebegitu sepatutnya telah lama wujud di Malaysia, memandangkan dimensi kritikal yang dimainkan oleh para wartawan dan penulis Melayu dalam sejarah negara dan pembinaan identiti Melayu.

Beberapa tahun lalu, satu kertas kerja dibentangkan mencadangkan sebuah pusat dan menubuhkan kursi pengajian kewartawanan di salah sebuah sekolah kewartawanan terawal di Malaysia, yang terletak di Lembah Kelang, tetapi ia tidak mendapat sambutan oleh ahli fakulti dan para pentadbir universiti di situ.

Persuratkhabaran Melayu adalah sebuah institusi utama dalam sejarah dan persejarahan negara. Ia juga merupakan warisan bangsa.

Selain dari Kursi Pengajian Kewartawanan A. Samad Ismail, dua lagi tokoh dalam sejarah negara juga jangan kita lupakan dalam hal ini - Abdullah Munsyi dan Syed Syaikh al-Hady.

Mereka juga perlu dilihat sebagai wartawan, penulis dan advokat kepada perjuangan, perubahan dan kemerdekaan budi dan jiwa Melayu.


Bakat Pak Samad dalam bidang masakan

Abdullah Munsyi, walaupun meninggal dunia pada tahun 1854, 22 tahun sebelum akhbar Jawi Peranakan diterbitkan di Singapura, merupakan pengamal genre itu yang terawal.

Abdullah menerokai penulisan esei dan kewartawanan Melayu. Kini debat dan pendapat Melayu kian pupus ditelan oleh kesempitan ideologi dan pemikiran.

Saya percaya kehebatan pendapat dan ekspresi kewartawanan Melayu yang ada bukan hanya pada A. Samad Ismail, tetapi juga pada Abdullah Munsyi dan Syed Shaikh al-Hady dapat manfaatkan melalui penubuhan kursi pengajian kewartawanan di sekolah-sekolah kewartawanan di Malaysia.

Usia persuratkhabaran Melayu kini ialah 132 tahun, dan usia sekolah-sekolah kewartawanan di universiti di negara ini menjangkau hampir 40 tahun, dengan pengambilan kumpulan pertama seramai 16 orang pelajar yang bermula kursus kewartawanan mereka di Universiti Sains Malaysia pada bulan Jun 1971.

Ini diikuti program kewartawanan peringkat universiti di Institut Teknologi MARA yang bermula pada bulan Julai 1972 di Petaling Jaya.

Selama itu, pendidikan kewartawanan di Malaysia tidak banyak berubah dari segi penumpuan kepada teknik penulisan dan penerbitan. Kewartawanan Melayu tidak dikaji dan diajar secara khusus. Malah, kewartawanan diajar tanpa konteks dan korpus.

Kajian sejarah persuratkhabaran Melayu tidak mendapat sambutan di sekolah-sekolah kewartawanan kerana ia tidak dianggap satu bidang yang sahih - ia dianggap tidak dapat menghasilkan apa-apa kemahiran dari segi teknik penulisan, pengeluaran dan penerbitan.

Banyak kajian sosiologi dan sejarah persuratkhabaran Melayu dilakukan oleh jabatan-jabatan sejarah dan sosiologi, dan jabatan pengajian Melayu.

Sudah tiba masanya sekolah-sekolah kewartawanan di Malaysia mendekati kewartawanan dan persuratkhabaran dari sudut sejarah, sosiologi, antropologi, linguistik dan bidang-bidang lain dalam mencari teori, nilai dan kaedah dalam konteks dan pengalaman identiti dan negara bangsa.


Cara Berfikir Pak Saamad

Itulah yang dapat kita garap daripada penulisan dan perjuangan A. Samad Ismail, Syed Syaikh al-Hady dan Abdullah Munsyi. Penubuhan kursi pengajian kewartawanan bukan hanya membolehkan kita mengingati etos dan sejarah persuratkhabaran dan kewartawanan Melayu khasnya dan Malaysia amnya.

Ia juga membolehkan satu transformasi dalam bidang pengajian kewartawanan itu sendiri dalam melihat kewartawanan bukan sahaja sebagai teknik penulisan dan penerbitan, tetapi juga sebagai kaedah dan jelmaan falsafah dan pemikiran, pembentukan ekspresi bahasa dan budaya, dan jalinan politik dan perubahan.(Utusan Malaysia Online 18 Sept. 08)

Komen:
Di samping Allahyarham Tan Sri A. Samad Ismail, bidang kewartawann perlu turut mengiktiraf jasa tokoh wartawan terdahulu. Di samping Abdullah Munsyi dan Syed Sheikh Al-Hadi turut diIKTIRAF jasanya ialah Abdul Rahim Kajai, mentor A. Samad Ismail sendiri, Yuaof Ishak, bekas Presiden Singapua dan Abdul Aziz Ishak, bekas Menteri Pertanian (adik-beradik),Tan Sri A. Samad Idris, Pak Melan Abdullah, dan Pak Sako. Ada pula Keris Mas dan Usman Awang, yang bertugas si Utusan Melayu sebelum berhijrah ke Dewan Bahasa dan Pustaka. Ada pula yang masih aktif hari ini seperti Dato' Mazlan Nordin, Tan Sri Azhari Taib, dan Dato' A. Samad Said (walaupun tumpunan khusus kepada dunia sastera). Dalam kalangan wanita, ada pula peranan yang dimainkan Tan Sri Aishah Ghani, Adibah Amin, Puan Azah Aziz,Khadijah Hashim dan Zaharah Nawawi, sekadar menyebut beberapa nama.


Tan Sri Aishah Ghani, bekas wartawan yang pada hari ini aktif dalam politik


Puan Azah Aziz, tokoh budaya yang juga bekas wartawan

Semua ini menyebabkan "kita" terpanggil untuk bukan setakaat Kerusi Kewartawnan tetapi jauh lebih besar, seperti mewujudkan Fakulti Kewaratawanan yang serba lengkap. Pada hari ini ia mungkin telah wujud tetapi belum sempurna sebagai sebuah fakulti yang mampu menyediakan bidang-bidang yang menawarkan ilmu komunikasi dan kewartawanan secara menyeluruh dan bersifat holistik.

Di negara jiran, Indonesia,misalnya, Universitas Padjajaran Bandung, telah mewujudkan Fakulti Ilmu Komunikasi (sebelumnya dikenali dengan Fakulti Publisistik) sejak tahun 1957 lagi. Pada awalnya tiga jabatan diadakan, iaitu Jurusan Kewartawanan, Jurusan Penerangan dan Jurusan Public Relations. Ramai pelajar Malaysia telah menjadi alumni faklti bekenaan, antaranya termasuklah Dato' Seri Dr. Sulaiman Mohamad (Bekas Timbalan Menteri Kesihatan, Prof. Dr. Bukhary Ismail (UITM), Ismail Hamzah (bekas Pengurus Besar Aset KTMB), dan Razali Aziz (bekas Pengarah Penerangan NegeriPahang).

Barangkali Kementerian Pengajian Tinggi boleh memikirkan cadangan ini dengan kerjaama Malaysian Press Institute, yang kini diterajui Dato' Chamil Wariya. UITM, UKM atau Universiti Malaya boleh dijadikan institusi pengajian tinggi yang mempelepori fakulti ini. Untuk berkongsi pengalaman institusi pelopor ini bolehlah mendapatkan kerjasama daripa UNPAD Bandung atau Universitas Indonesia (hanya ada jabatan sahaja), atau untuk lebih "glamour" kunjungi berkongsi pengalaman diadakan di universiti-universiti terkemuka yang ada menawarkan fakulti dalam bidang kewrtawanan ini di Amerika Syarikat, United Kingdom atau Jerman.

Sekarang ini pun telah wujud kerjasama kebudayaan antara UKM dengan UNPAD atau kerjasama saintifik (keilmuan) dalam bidang sebaran am antara UM dengan UNPAD.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).