Monday 28 March 2011

YASSIN"DIA IBUKU" SALLEH, PENYAIR DAN SUTRADARA DARUL MAKMUR YANG KAMI KENAL

Penyair dan sutradara Yassin Salleh pernah bersama-sama Ikan-Ikan Di Kacanya.


Emel undangan dari penyair Yassin Salleh mengejutkan. Sebabnya jarang amat beliau memunculkan diri di khalayak semenjak dua menjak ini. Pun beliau telah begitu lama tidak diketahui di mana hutan rimbanya beliau menetap. Di Kuala Lumpurkah? Atau di Kuantankah? Maka undangannya ini seperti mengiyakan bahawa beliau masih bernafas dan masih aktif dalam dunia seninya.

Yassin mulai kami kenal di Dewan Bahasa dan Pustaka. Ketika itu beliau menyerahkan sejambak puisinya untuk pertimbangan siaran dalam majalah Dewan Sastera dan Dewan Masyarakat. Kemala (sekarang Dato') menerima kunjungan bersama sajak-sajaknya. Emel undangannya berbunyi:

"Sudaraku Af. Yassin.
As Salam.
Dengan sukacitanya, saya mengundang sdra ke acara sulong Gelanggang Seni Warisan, Kuantan;
Pentas Malam dan Promosi MOMOK..Jangan Panggil Aku.
Untuk keterangan mengenainya sila layari:
http://www.facebook.com/home.php#!/event.php?eid=118678261539584

Mengharapkan kebersamaan sdra untuk menjadikan acara ini lebih bererti dan bermertabat.

DAN,
sekadar memaklumkan, kiranya ada masa terluang, sudilah hendaknya sdra singgah di blog sajak saya:
http://yassinsalleh.blogspot.com

Salam Takzim.
sahabatmu
yassinsalleh
016 3904 326



Pentas Malam dan Promosi MOMOK..Jangan Panggil Aku dipentaskan di Gelnggang Seni Warisan , Jalan Teluk Sisek, Kuantan, Menghala Ke Pantai Teluk Chempedak. MOMOK..Jangan Panggil Aku adalah arahan dan terbitan seorang seniman M. Jamil Zukifli, anak seniwati Sarimah. Bagi menyokong karya beliau, seorang anak Pahang kelahiran dari Bandar Di Raja Pekan, Gelanggang Seni Warisan amat berbesar hati bekerjasama dengan Galaksi Seni Sdn. Bhd bagi mengadakan program Pentas Malam dan Promosi MOMOK...Jangan Panggil Aku.

Antara yng bakal hadir termasuklah para Jemputan Khas :
1. YBhg. Datuk Johan Jaaffar, Pengerusi Eksekutif ...Media Prima Berhad.
2. YBhg, Datuk Ruhanie Ahmad
3. Seniman Hj. Ismas Saring
4. Seniman Dr Ibrahim Ghafar
5. Seniwati Datuk Sarimah
6. Seniwati Mariani
7. Komposer Ikhtiman Ismail
8. Artis Rakaman Oja Axis
9. Artis Rakaman Nas Atea
10. Artis Rakaman Rozita Rohaizad
11. Sastrawan Yaakub Isa
12. Pemuzik Yaakob Abdullah
13. Seniman M.Jamil, para Pelakun dan Crew MOMOK..Jangan Panggil Aku
14. Pemimpin Setempat
15. Rakan seangkatan di Facebook
16. Seniman Yassin Salleh
17. Seniman Noramin Mosyi Mosyi
18. Seniman Siso Kopratasa
19. Pelukis Warisan Pahang, Osman Limat
20. Wartawan-wartawan hiburan
21. Kelab Media Pahang

aktiviti sampingan yang turut dipersembahkan ialah:

- Aktiviti membakar ubi kayu dan jagung untuk hidangan promosi
- Aktiviti dari Rajawali Art Group International,.
- Aktiviti permainan rakyat - congkak dan selambut.
- Aktiviti Edu Kraf - Batik Canting
- Pameran Produk Kraf Pahang
- Aktiviti persembahan kebudayaan
- Aktiviti bacaan dan nyanyian puisi
- Aktiviti bicara filem
- Aktiviti penyampaian Anugerah Gelanggang

Siapa Yassin Salleh? Seperti tertulis dalam blognya: Since 1968, when his first poem Sebuah Sumpah Derhaka was published in Majalah Mastika, dad has written voraciously, but at the same time is so disorganized that we could hardly keep track of what he has written. It is even worse now that he writes his poems in his phone and sms it to us his children. Believe you me, he spent a lot of money on smsing long poem to us that is sometimes lost to accidental deleting. So we, his three children - Yasleh Rita Ayu, Yasleh Hani Wati, and Yasleh Khaliff Amri - decided that enough is enough, we need to keep some kind of record of his poetry, thus the creation of this blog.

This will be a cache to collect all his old poems and a safe to keep all his future ones. In the film world, mentioning my dad's name will immediately brings to mind his 10 awards winning film Dia Ibuku in which he personally won 2 - Best Director and Best Screenplay- but in the literary world the poem ikan-ikan di kaca is synonymous to him, hence the name of this blog.

Selagi berkarya masih terus berkarya. Itu Yassin Salleh!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).