Wednesday 21 May 2008

ANTARA CENDEKIAWAN DAN PERPADUAN

Apabila cendekiawan bincang tentang perpaduan
Oleh: A. F. YASSIN
BELUM pun sampai dua hari setelah sekumpulan tokoh akademik Melayu mengumumkan hendak menganjurkan Persidangan Agenda Melayu dan Perpaduan Kebangsaan pada 21 April akan datang, timbul pula satu kumpulan cerdik pandai Melayu yang bertemu untuk tujuan sama.
Cuma bezanya pertemuan cerdik pandai Melayu ini mahu mengadakan forum Perpaduan Melayu yang kemudian menjadi Kongres Melayu sama seperti Kongres Cendekiawan Melayu yang pernah diadakan beberapa ketika dahulu.
Kumpulan tokoh akademik Melayu itu diketuai Tan Sri Ainuddin Wahid dengan ahli-ahli terasnya Datuk Dr. Zainal Abidin Wahid, Datuk Hassan Ibrahim dan Datuk Abu Bakar Hamid.
Sementara kumpulan yang mendesak diadakan Kongres Melayu terdiri daripada tiga Tan Sri, 10 Datuk dan sejumlah ahli akademik dan tokoh budaya yang juga prihatin terhadap keadaan orang Melayu hari ini.
Kumpulan yang terdiri daripada 30 orang ini bertemu pada hujung minggu lalu di Rumah Gapena dalam satu sumbang saran mencari jalan bagaimana sebaiknya kemelut orang Melayu dapat diselesaikan. Antara yang hadir Tan Sri Ghazali Shafie, Tan Sri Awang Had Salleh, Tan Sri Ismail Hussein, Datuk Mohd Noor Yusof (M. Noor Azam), Datuk Wan Hashim Wan Teh yang membentangkan kertas kerja, Datuk Dr. Hassan Ahmad, Datuk Baharuddin Zainal (Baha Zain), Datuk Ishak Harun, Datuk Hashim Yaakob dan Datuk Jins Shamsuddin. Kassim Ahmad yang dijangka mengemukakan kertas pendek untuk dijadikan dasar perbincangan bersama Wan Hashim berhalangan untuk hadir.
Kumpulan ini berbincang dengan dipengerusikan oleh Awang Had dan tertumpu kepada tiga pandangan yang disuarakan oleh Noor Azam, Wan Hashim dan Ghazali.
Ghazali meminta hadirin hati-hati apabila menyentuh Perlembagaan tentang Bahasa Melayu, Orang Melayu, Kedudukan Raja-Raja Melayu dan Agama Islam. "Semua itu sudah termaktub dan tidak perlu dipersoalkan lagi," katanya.
Kemelut politik orang Melayu semakin sudah sampai ke tahap apa yang disebut Ishak sebagai isu survival bangsa. "Kita bukan lagi bercerita tentang masalah perpaduan Melayu di sini, tetapi kelangsungan hidup," katanya.
Kalau kumpulan tokoh akademik sepakat mengadakan Persidangan Agenda Melayu dengan pelan tindakan kecermelangan Melayu, kumpulan Tan Sri dan Datuk ini pula sepakat untuk mengadakan Kongres Melayu. Dan sebelum kongres diadakan satu pertemuan prakongres dirancang untuk menemui Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad, Presiden UMNO dan Datuk Fadzil Noor, Presiden Pas. Pertemuan yang berasingan ini akan didakan secara tertutup dengan matlamat mencari sebanyak maklum balas yang mungkin bagi persediaan kongres.
Cadangan ini dikemukakan oleh Noor Azam sendiri dan dipersetujui oleh Prof. Datuk Dr. Firdaus Abdullah.
Pertemuan malam itu dimulakan dengan Wan Hashim mengemukakan cadangan melalui kertas kerja sehelainya. Wan Hashim mencadangkan satu forum sehari mengenai Perpaduan Melayu diadakan, dengan tiga alasan.
Pertama, bangsa Melayu sekali lagi menghadapi pelbagai cabaran kecil dan besar terutamanya cabaran perpecahan di kalangan orang Melayu yang menyentuh isu-isu pokok seperti Hak Istimewa Orang Melayu, Kedudukan Agama Islam, Kedudukan Raja-Raja Melayu dan Kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsan dalam Perlembagaan Malaysia.
Kedua, memorandum tuntutan masyarakat Cina melalui Suqiu yang menyentuh perkara-perkara di atas tidak harus dipandang ringan.
Menurut Wan Hashim pemimpin serta masyarakat Melayu keseluruhannya perlu mempunyai suara yang satu dalam menghadapi cabaran ini.
Dan ketiga, memandangkan kemungkinan pertemuan dua parti Melayu terbesar UMNO dan Pas tidak akan menjadi kenyataan, maka bagi Wan Hashim, "adalah dirasakan badan-badan bukan kerajaan yang prihatin terhadap kepentingan Melayu perlu bertemu untuk membahaskan dan akhirnya membuat rumusan mengenai empat perkara yang berkaitan langsung dengan kepentingan Melayu yang merupakan perkara asas kepada pembinaan bangsa Malaysia yang bersatu padu.
Alasan ini hampir serupa dengan alasan yang diberikan oleh kumpulan Ainuddin. Malah cadangan untuk mempertemukan persatuan yang bukan kerajaan dalam Persidangan Agenda Melayu adalah sama dengan kongres yang dicadangkan kumpulan Awang Had ini. Maka, secara tidak langsung sekarang ada dua kumpulan yang mahu bertindak dalam satu masa. Apakah tidak mungkin dua kumpulan ini menyelaraskan sahaja agenda mereka untuk mengelakkan timbulnya anggapan bahawa gejala perpecahan Melayu sudah menular pula di kalangan cerdik pandai dan tokoh-tokoh bukan politik Melayu. Pun, persatuan-persatuan bukan kerajaan yang hadir di kedua-dua persidangan itu terdiri dari kumpulan yang sama juga. Bagaimanapun, dalam hal ini kumpulan Ainuddin kelihatan setapak lebih maju kerana telah menentukan tarikh persidangan, iaitu pada 21 April selama dua hari.
Manakala kumpulan Awang Had baru mahu menentukan pertemuan dengan Dr. Mahathir dan Fadzil dan jumlah anggota perwakilan ke pertemuan itu.
Yang menariknya, bagaimana kongres akan diadakan nanti akan banyak bergantung kepada hasil pertemuan tertutup dengan Dr. Mahathir dan Fadzil. Mungkin sahaja atas alasan-alasan yang rasional yang diberikan kedua-dua pemimpin itu satu kongres tidak perlu lagi diadakan.
Maka tinggallah kelompok Ainuddin dengan resipi Agenda Melayunya. Kemudian apakah persatuan-persatuan bukan kerajaan yang telah menghadiri Persidangan Agenda Melayu akan sekali lagi menghadiri kongres yang dipelopori kelompok Awang Had. Inilah senarionya.
Kebersamaan dalam perjuangan dua kumpulan yang mahu membincangkan kedudukan Melayu hari ini dianggotai oleh orang bergelar dan telah menabur sumbangan besar kepada pelbagai bidang, seperti pendidikan, ekonomi dan lain-lain.
Kebanyakan pemimpin dua kelompok ini tidak lagi berada "hampir" dengan kuasa, atau sudah lama meninggalkan kuasa sebagai pelaksana dasar, walaupun tidak dinafikan pengaruh di kalangan masyarakat Melayu masih ada.
Dan sememangnya bagus mereka prihatin terhadap nasib orang Melayu, bahasa Melayu, agama Islam yang semakin tercabar baik dari luar orang Melayu sndiri, lebih-lebih lagi dari dalaman.
Bagaimanapun sejauh mana mereka dapat menggerakkan orang ramai agar sama-sama bersatu mewujudkan perpaduan demi kelangsungan hidup Melayu masih boleh dipersoalkan. Contohnya, satu kumpulan tidak tahu tentang kegiatan kumpulan yang lain, cuma melalui berita akhbar adalah bukti nyata tentang keberkesanan pergerakan mereka.
Seorang peserta pertemuan di rumah Gapena bertanya setelah selesai pertemuan, apa sudah jadi dengan pertemuan demi pertemuan yang telah diadakan dari semasa ke semasa oleh pelbagai kumpulan Melayu tentang keadaan orang Melayu sejak tahun 1960-an lagi?
Misalnya, pernah satu ketika yang belum lama, ada satu pertemuan tertutup di kalangan tokoh politik, ekonomi dan budaya Melayu pilihan yang dipengerusikan oleh Datuk Mustapa Mohammed. Pertemuan itu khas membincangkan kedudukan orang Melayu. Sekumpulan tokoh akademik yang dipimpin oleh Firdaus ditugaskan untuk menyiapkan satu laporan tentang kedudukan orang Melayu untuk dibentangkan.
Sayangnya dalam pertemuan itu laporan belum dapat disiapkan maka ia tidak dapat dibincangkan. Kemudian ada pula Kongres Cendekiawan Melayu yang pernah diadakan. Kurang pasti apa lanjutan daripada kongres itu.
Katanya, "Sepatutnya kita adakan kongres dahulu. Hasil daripada kongres kita serahkan kepada Dr. Mahathir dan Fadzil. Kalau sudah jumpa dua pemimpin itu, kita tidak payahlah berkongres lagi. Siap sahaja laporan dan serah memorandum," katanya.
Hassan lebih praktikal dalam membuat cadangan. Dia mahukan pertemuan "malam ini terus memutuskan apa tindakan yang patut kita ambil. Tidak perlulah kita bincangkan tentang perpecahan Melayu. Kita dah tahu semuanya. Kalau hendak bincang empat hari tidak habis."
Tafsiran pandangan Hassan ini daripada sudut yang lebih luas ialah tidak perlulah kita buat cadangan demi cadangan. Yang penting bertindak sekarang dan jangan terlalu akademis cara kita bertindak demi survival orang Melayu.
Dalam hal ini menarik juga dikaitkan dengan amaran Mustapa, Ketua Penerangan UMNO Malaysia bahawa ``Orang Melayu di negara ini akan mengalami nasib yang sama seperti orang Melayu di Singapura jika mereka memberi peluang kepada parti pembangkang memegang tampuk pemerintahan negara''.
Walaupun ini cuma cakap politik tetapi apakah semua cakap politik itu tidak ada yang mendekati kebenarannya? Apapun jua perkembangan selanjutnya menarik ditunggu untuk kumpulan Awang Had ini. Satu jawatankuasa telah dibentuk untuk menyelaraskan tindakan yang akan dipengerusikan secara bersama oleh Awang Had dan Tan Sri Prof. Emeritus Ismail Hussein. Lain-lain anggotanya ialah Noor Azam, Firdaus, Wan Hashim dan Baha Zain.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).