Thursday 22 May 2008

DBP DARI KACA MATA SANRE DARI MAKASSAR


Sanre rindukan teman-teman penulis seperti Dato' Abu Bakar hamid (kanan), Keris Mas, Dato' Ahmad Sebi dan Dato' Usman Awang setiap kali beliau berkunjung ke Kuala Lumpur. DBP adalah "taman permainan" Sanre.

BINGKISAN JUBLI DARI SULAWESI SELATAN
Oleh Safrullah Sanre

Sejak “Pesta Sastera Perak” tahun 1981 suku abad kemudian, saya tidak dapat menahan sebak, sekali gus terpegun ketika Auditorium DBP yang baru menjadi hening menjelang keberangkatan masuk Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dan Raja Permaisuri Agung ke ruang Majlis Perasmian Menara DBP. Sewaktu itu, Baginda diiringi Ketua Pengarah DBP, Datuk Dr. Firdaus Abdullah.

Dalam Dewan Auditorium di barisan tetamu VIP saya lihat Sasterawan Negara Arena Wati bersama Dato’ A. Samad Said, . Datuk Baha Zain, Dato’ Dr. A. Hassan Ahmad, Dato’ Haji Jumaat Mohd. Noor dan Dato’ A. Aziz Deraman. Hela nafas saya kian perlahan, mengenangkan suku abad yang telah saya lintasi dan persentuhan intelektual – kepada roh jiwa serumpun. Betapa besar rasa syukur saya kepada illahi.

Begitu hebat kesetiaan para tokoh ini bersama ratusan undangan yang lain untuk hadir di majlis yang penuh bersejarah ini. Saya terkenangkan sosok tokoh-tokoh DBP dan para sasterawan lain yang telah meninggalkan kita. Melihat kaca mata tebal Pak Arena mengingatkan saya wajah Allahyarham A. Samad Ahmad yang antara karyanya yang terkenal diterbitkan DBP, iaitu ‘Sulalatus-salatin’.

Juga wajah Allahyarham Dato’ Usman Awang yang sering saya temui di pejabat Baha Zain, ketika masih hidupnya, dan rupa-rupanya kerap kami berjumpa dan sekawasan pula dengan Pak Asraf Wahab dan Umar Junus. Dalam semarak Jubli Emas itu, saya doakan para arwah, tawa dan gurauan mereka. Terasa benar keadaan sudah berubah. Kali ini, pada majlis ini golongan penulis terlalu sedikit yang hadir. Barangkali juga DBP memberi keutamaan kepada pembesar-pembesar negara berbanding golongan penulis. Hal ini disebabkan oleh keterbatasan ruang di auditorium indah ini.

Menara DBP nan megah bukan lagi seperti ‘bangunan lama’ kerana zaman yang telah berubah. Sejumlah tokoh Sasterawan Negara (sembilan semuanya) tidak hadir akibat kesihatan yang tidak mengizinkan, malah ada yang telah meninggalkan kita. Tetapi penulis generasi terkini tidak turut meraikan Jubli Emas membikin saya gundah dan sangsi. Adakah mereka terlalu sibuk, dan beban kerja amat mendera? Hanya mereka sahaja yang boleh menjawabnya.

Barangkali DBP bukan lagi pusat (centrum) tunggal para aktivis. Tetapi ramai juga ‘mantan kakitangan DBP’, yang menjadi kenalan rapat saya seperti M. Noor Azam, Johan Jaaffar, Sutung Umar RS, Ajikik, Kemala, Suhaimi Hj. Mohamad, A.F.Yassin dll, masih seperti dahulu juga, umpama 30 tahun yang lalu.

Saya berdoa pada Allah s.w.t semoga suku abad ke hadapan saya masih boleh ikut serta meraikan kebahagiaan DBP sempena perayaan Jubli Berliannya pula. Saya sedar bahawa lintasan sejarah ini akan dipenuhi irama dan wajah dinamik. Rasa cinta dan nostalgia pada Mural Dewan Tun Syed Nasir dan bangunan lama DBP mungkin sahaja menjadi mangsa kemajuan. Hanya sahaja seandainya Mural dan bangunan lama akan terus kekal menjelma sebagai satu kerinduan yang abadi. 2007.Ends

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).