Monday 7 July 2008

ISTIMEWA NAIK HAJI DENGAN KAMALUDDIN LELA


Haji Kamaluddin Lela (kiri) berasama Rejab F.I.: Bercerita naik haji memang mengasyikkan.
AIR MATA DI KAABAH
Diperkenalkan oleh A.F.Yassin

Terdapat banyak buku pegangan atau bimbingan mengerjakan haji atau umrah di Mekah di pasaran. Ada yang tebal dan ada yang nipis. Yang lengkap atau yang ringkas. Semua buku bimbingan ini ditulis dengan tujuan memudahkan orang ramai mengerjakan Haji atau Umrah. Kebanyakan buku ini dibawa bersama ke Mekah dan menjadi teman setia sepanjang perjalaman mengerjakan haji atau umrah.

Baru-baru ini sebuah buku tentang ibadah Haji dan Umrah ini mula dipasarkan. Buku ini ditulis oleh Haji Kamaluddin Haji Mat Lela, bekas wartawan Utusan Melayu. Menariknya buku ini ialah pendekatan penulisannya, yang lebih berbentuk catatan pengalaman penulisnya selama 46 hari di Mekah dan Madinah. Bagi mereka yang telah menunaikan sama ada haji atau umrah, buku ini merupakan catatan perjalanan Haji Kamaluddin dan isteri sepanjang tempoh menunaikan ibadah Haji di Mekah.

Perjalanan dan pengalaman begini dilalui oleh setiap orang yang mengerjakan haji. Tetapi berapa ramaikah yang mahu mencatatkannya untuk dikongsi terutama oleh mereka yang bakal naik haji, hatta yang menunaikan umrah sekalipun. Haji Kamaluddin mahir bercerita. Dengan bahasa yang mudah dan bersahaja, Haji Kamaluddin memanfaatkan pengalaman editorialnya selama bertugas di akhbar Utusan Zaman. Beliau juga adalah bekas wartawan yang tentunya peka tentang “nose for news”.

Setiap saat yang dilaluinya di Mekah dan Madinah diamati dan dirakamkan untuk kemudian dilahirkan dalam bentuk kata-kata di dalam bukunya ini. Buku ini diterbitkan oleh Dato’ Raja Ahmad Niza, yang juga bekas wartaawan Utusan Melayu. Dan seperti kata seorang teman baik Haji Kamaluddin, “Tak rugi membaca cerita menarik tentang Haji ini. Dan pengalaman menyunting Haji Kamaluddin membuatkan buku ini menarik dan enak dibaca.”

Bagi yang ingin memiliki buku ini boleh menghubungi pengarangnya di Jalan Gajah 8, Kg. Kubu Gajah, Sg. Buloh, Shah Alam, Selangor. Tel: 03 60384844

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MUST-READ BLOGS

REFLECTIONS

SO THEY SAY...

"A.F.Yassin dalam cerpenya "Dendam" berjaya menghidupkan ceritanya dalam bahasa yang berjiwa; sesuai dengan pertentangan-pertentangan yang dialami oleh Salim atau oleh Yanti sendiri. "Plotnya bersifat sorot pergi sebagai satu gaya untuk mengembangkan kisah pada satu detik tetapi menghimbau kisah itu kepada kisah lampau dan juga kisah akan datang. Latarnya di Indonesia. Cerpen ini hidup kerana tidak dibiar berkisar di luar persoalan. Olahan cerpen bepusar keseluruhannya pada watak Yanti..." (Dato' Shahnon Ahmad, Mingguan Malaysia, 14 November 1976.)



" The former editor of a publishing house, A.F.Yassin, recently put out Sembang Sastera: Bersama Orang Persuratan (Fajar Bakti, 1998,310 pages), in which he talks to 64 Malay writers and literary activists of varying stature, who muse on their lives and what they have been up to. Chatty. Frank, nostalgic, irreverent, these conversations are light, in response to A.F.Yassin’s equally casual probing. His target is largely a small and shrinking group of people aged around 60 and above, loyal supporters of the Jawi-scripted Utusan Zaman, in which most of these Sembang-Sembang first appeared.



"Now that these Sembang-Sembang have been romanised, and packed in a handsome hardcover book, more readers , especially literary researchers, local and foreign, can be expected to benefit from them. Of course, the information ranges from the revealing to the trivial, but the book is pertinent as it provides insight on what went on in the world of Malay letters.



"…Sembang Satera is invaluable, especially to students of contemporary Malay literature, because it provides a cauldron of tidbits, with which to spice up the perennially long-overdue assignment.” - (Zakaria Ali, "Notes on Local Literature, fortnightly with Zakaria Ali, New Straits Times, 27 January, 1999."



"Yassin merupakan penulis yang berilmu dalam dua bidang dan seterusnya melibatkan diri dalam tiga dimensi. Bidang-bidang keilmuan dan keahliannya ialah komunikasi dan sastera, sementara kegiatannya dalam bidang penulisan kreatif dan deskriptif dan serentak dengan itu, turut kreatif dalam penghasilan dan penerbitan buku sesuai dengan profesion terkininya." (Asri Affandi, Mingguan Malaysia, 27 Disember 1987.)



"A.F.Yassin dalam bukunya Etika dan Wartawan berpendapat, pemberitaan akhbar di negara ini boleh dikatakan hanya berpandu kepada etika sejagat dan norma serta kebiasaan hidup masyarakat majmuk. Ketiadaan kod etika kewartawanan juga seperti yang ditekan oleh A. Samad Said telah menjadikan akhbar mengamalkan dasar swaying with the wind, bukan merupakan agent of change, serta cenderung menyuarakan dasar dan strategi pihak penerbit suratkabar itu sendiri." (Harakah, 31 Mei 1993.)

Tidak tahu kenapa dia meninggalkan lapangan guru dalam tahun 1962 kemudian sanggup pula menjadi seorang Juruteknik di sebuah kilang tekstil di Johor Bahru. Apakah dia memikirkan kurangnya anak Bumiputra berminat dalam lapangan teknikal atau kerana mula nampak bintangnya lebih mengerdip jika dia meninggalkan lapangan guru?

Yang ternyata sewaktu berada di Textile Corporation of Malaya Berhad Johor Bahru, dia telah dapat mengikuti latihan teknikal di Nagoya, Jepun selama enam bulan dalam tahun 1969. Di Jepun dia baru dapat melihat perbezaan zikap dan tingkah laku manusia pekerja Jepun dengan bangsanya sendiri. Setelah menimba pengalaman di Jepun, tercetus pula keinginannya untuk menulis rencana bersirinya di Utusan Malaysia, Utusan Zaman dan Mingguan Malaysia. Semuanya menceritakan pengalamannya di Jepun.

Kemampuan menulis telah meransangnya menapak ke bidang kerja yang lain. Dia menjadi Penyunting Berita Harian dalam tahun 1971. Semasa di New Straits Times Press (M) Bhd., dia banyak pula menghasilkan cerpen. Dia terus melanjutkan penulisan fiksyen apabila dilantik menjadi Penolong Editor dan kemudiannya meningkat sebagai Editor majalah Dewan Masyarakat.

Melihat kemampuannya menulis artikel dan cerpen di tengah-tengah kesibukannya sebagi seorang Editor, jelaslah kepada kita bahawa seorang editor yang sibuk tidak semestinya tidak boleh menulis. Pokoknya dia tidak mengenal erti kelelahan dan kesibukan bila dia diransang untuk menulis. ("Karyawan Bulan Ini", Dewan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, Mac 1983).